Planowanie i wykonanie wydatków na remonty i ulepszenia środków trwałych
Jednym z najczęstszych problemów związanych z wykonywaniem i ewidencjonowaniem operacji gospodarczych dotyczących środków trwałych w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych jest prawidłowe odróżnianie nakładów na ulepszenie środków trwałych od nakładów na ich remonty. Podajemy praktyczne wskazówki pozwalające na odróżnianie tych nakładów.
Izabela Motowilczuk
Odróżnianie nakładów na ulepszenie środków trwałych od nakładów na ich remonty ma znaczenie nie tylko dla właściwego ustalenia wartości początkowej środków trwałych dla celów bilansowych, lecz także dla prawidłowego:
l zakwalifikowania wydatków budżetowych do odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej dla środków związanych z działalnością bieżącą lub inwestycyjną,
ustalenia kosztów uzyskania przychodów i wysokości dochodu podlegającego opodatkowaniu - w jednostkach organizacyjnych zobowiązanych do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych.
