Metoda i termin inwentaryzacji należności od urzędów skarbowych
Jaką metodą należy dokonać inwentaryzacji należności od urzędów skarbowych, aby postąpić prawidłowo, dotrzymując jednocześnie obowiązujących w tym zakresie terminów?
STAN FAKTYCZNY
W trakcie kontroli zarzucono nam nieprawidłowe przeprowadzanie inwentaryzacji rocznej. Otóż składniki aktywów i pasywów, których nie da się zinwentaryzować w drodze spisu z natury lub potwierdzenia salda z kontrahentami czy bankami, inwentaryzujemy w drodze weryfikacji sald. Weryfikując np. saldo konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych - rozliczenia z urzędami skarbowymi", nie jesteśmy w stanie go zweryfikować w terminie do 15 stycznia następnego roku budżetowego, ponieważ na koncie tym są księgowane sprawozdania urzędów skarbowych, które otrzymujemy pod koniec stycznia lub w lutym i wtedy dopiero jesteśmy w stanie sprawdzić, czy zaksięgowane operacje na koncie 221 wykazują prawidłowe saldo, uwzględnione następnie w bilansie. Moim zdaniem termin 3 miesiące przed końcem roku obrotowego do 15 stycznia następnego roku (art 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości) odnosi się jedynie do składników weryfikowanych dwiema pierwszymi metodami wymienionymi w art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy. Mimo że saldo konta można zweryfikować do 15 stycznia następnego roku budżetowego, to nie będzie ono jednak zgodne z tym, które zostanie wykazane w bilansie, a przecież inwentaryzacja służy między innymi temu, by prawidłowo i rzetelnie sporządzić sprawozdania finansowe.
