Uchybienia w procedurze inwentaryzacyjnej - wybrane przykłady
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Dnia 19 stycznia 2014 r. przeprowadzono w jednostce inwentaryzację według stanu na dzień 20 grudnia 2013 r., biorąc pod uwagę okres świąteczny i noworoczny, w którym - zdaniem dokonujących inwentaryzacji - nie miały miejsca żadne istotne dla funkcjonowania jednostki operacje gospodarcze i finansowe. W celu przeprowadzenia inwentaryzacji powołano 3-osobową komisję inwentaryzacyjną, na czele której stanął pracownik A.B. oraz dwaj inni pracownicy jednostki. Pracownik A.B. zajmuje się w jednostce między innymi księgowością, a kierujący jednostką przekazał mu także prowadzenie ewidencji i przechowywanie oraz materialną odpowiedzialność za wykorzystywane w jednostce druki ścisłego zarachowania. Takie rozwiązanie miało zapewnić poprawną inwentaryzację druków oraz przyśpieszyć sam proces inwentaryzacji.Inwentaryzacja zakończyła się sporządzeniem protokołu w formie wydruku komputerowego podpisanego przez przewodniczącego komisji. W protokole przedstawiono szczegółowo wykorzystanie druków ścisłego zarachowania za okres kwiecień-grudzień 2013 r. W jednostce, na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji, obowiązywała instrukcja inwentaryzacyjna wprowadzona zarządzeniem wójta gminy. Komisja w trakcie jednego dnia nie przeprowadziła inwentaryzacji wszystkich należności i zobowiązań według stanu na 31 grudnia 2013 r., nie dokonała także uzgodnienia stanu sald na kontach rozrachunkowych według stanu na ten dzień, czego powodem były liczne obowiązki członków komisji inwentaryzacyjnej w tym dniu.
