Praca w niedzielę i święto
Mimo że niedziele i święta są dniami wolnymi od pracy, zdarza się, że pracownicy świadczą w te dni pracę. Jednak jest ona dozwolona tylko w szczególnych przypadkach, przewidzianych przepisami prawa. Pracodawcy przy rozliczaniu pracy świadczonej w niedziele i święta mają wiele problemów i często popełniają błędy. Jednym z podstawowych błędów jest przyjęcie, że w przypadku osób dodatkowo pracujących w te dni, poza ich rozkładem czasu pracy, od pierwszej godziny przepracowanej mamy do czynienia z nadgodzinami. Wiele nieprawidłowości związanych jest również z rozliczaniem i rekompensowaniem pracy w niedzielę i święto w sferze budżetowej, do czego przyczyniają się niejasne przepisy i idące za nimi sprzeczne interpretacje.
W tabeli zostały omówione regulacje dotyczące rozliczania pracy w niedzielę i święto zawarte zarówno w ustawie z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), jak i w pragmatykach zawodowych dotyczących służby cywilnej (ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej; dalej ustawa o służbie cywilnej) oraz pracowników samorządowych (ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: ustawa o pracownikach samorządowych).
Tabela. Rozliczanie pracy świadczonej przez pracowników w niedzielę i święto
