Gazeta Samorządu i Administracji 1/2004 z 05.01.2004, str. 44
Data publikacji: 29.12.2003
Podstawowe obowiązki
Samorządy mogą korzystać ze świadczeń wolontariuszy
Organy administracji publicznej mogą korzystać ze świadczeń wolontariuszy. Jedyne ograniczenie dotyczy prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
Wraz z wejściem w życie ustawy z 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) prawnie uregulowana została sytuacja osób bezinteresownie wykonujących pewne rodzaje świadczeń, które dotąd działały najczęściej na podstawie cywilnoprawnych umów zlecenia.
Świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy
Ustawa zawiera w słowniczku pojęć określenie „wolontariusz”, przez które rozumie osobę ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonującą świadczenia na zasadach określonych w ustawie (art. 2 pkt 3). W Dziale III poświęconym instytucji wolontariatu bliżej określone zostało pojęcie tych świadczeń. Z art. 42 wynika, że są to świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy. Szczegółowe warunki ich wykonywania, a więc zakres, sposób oraz czas powinny być określone przez strony stosunku wolontariatu: korzystającego i wolontariusza. Porozumienie powinno dodatkowo zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania (art. 44 ust. 1 ustawy). Jeżeli natomiast wykonywanie świadczeń przez wolontariusza przewidziane jest na okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie (art. 44 ust. 4 ustawy).
