Gazeta Samorządu i Administracji 23/2004 z 08.11.2004, str. 43
Data publikacji: 26.06.2018
Na budynku każdego urzędu administracji publicznej
Obowiązek umieszczania tablic z polskim godłem
Wszystkie urzędy administracji publicznej powinny umieszczać na budynkach swoich siedzib tablice z godłem, które powinny mieć kształt owalny w układzie pionowym, obwódkę biało-czerwoną i tło szare, na którym jest wyobrażone godło. Jest to konstytucyjne prawo i obowiązek całej polskiej administracji publicznej i każdego jej pracownika z osobna.
Kwestie dotyczące umieszczania na budynkach urzędów administracji publicznej tablic urzędowych regulują przepisy ustawy z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, dekretu z 7 grudnia 1955 roku o godle i barwach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz o pieczęciach państwowych, a także rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 1955 roku w sprawie tablic i pieczęci urzędowych.
Na podstawie art. 18 ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, powyższy dekret został w części dotyczącej godła i barw PRL uchylony. Nie znaczy to jednak, że dekret został uchylony w całości. Dlatego należy jednoznacznie stwierdzić, że w pozostałej części (również w zakresie tablic urzędowych) przepisy wspomnianego dekretu nadal obowiązują i powinny być stosowane przez podmioty, które są zobowiązane do używania godła. Najwięcej wątpliwości interpretacyjnych budzi używana w dekrecie (podobnie jak w przypadku rozporządzenia) niezmieniona, mimo wielokrotnych nowelizacji przez ostatnie lata, nieobowiązująca obecnie nazwa Państwa Polskiego - Polska Rzeczypospolita Ludowa. Nie zmienia to jednak faktu, że dekret, mający moc równą ustawie, i rozporządzenie Rady Ministrów, jako źródła prawa powszechnie obowiązującego, przedstawiają bardzo jasno określone wymogi dotyczące wyglądu i zasad umieszczania tablic urzędowych na budynkach urzędów administracji publicznej.
