Gazeta Samorządu i Administracji 6/2006 z 20.03.2006 [dodatek: Gazeta Samorządu i Administracji, str. 24]
Data publikacji: 02.07.2018
Spółka samorządowa nie utworzy publicznego ZOZ-u
Zakład opieki zdrowotnej utworzony przez spółkę akcyjną, w której większość akcji mają jednostki samorządu terytorialnego, nie jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej - uznał Sąd Najwyższy.
Pozornie typowa sprawa pracownicza - roszczenie o niewypłacone wyrównanie wynagrodzenie z tzw. ustawy 203 oraz nagrody jubileuszowe - wyjaśniła istotną dla wielu samorządów kwestię: czy spółka utworzona przez powiat lub gminę może prowadzić samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, czy też nie.
Bez podwyżek?
Anna K. była zatrudniona jako pielęgniarka środowiskowa w Centrum Usług Zdrowotnych S.A. w P., które prowadziło przychodnię, wpisaną do rejestru Ministerstwa Zdrowia jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej. Wcześniej wspomniane centrum było powiatowym ZOZ-em, który został skomercjalizowany i przekształcony w spółkę z większościowym udziałem powiatu P. oraz kilku gmin wchodzących w skład tego powiatu. Ponadto jedną akcją dysponowała także osoba fizyczna - ówczesny dyrektor ZOZ. Przekształcenie nastąpiło z końcem 2000 r. Tymczasem 1 stycznia 2001 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. nr 1, poz. 2 z późn. zm.) - słynna „ustawa 203”. Nowelizacja ta wprowadziła nowy przepis - art. 4a, który ustanowił obowiązek corocznego podwyższania wynagrodzeń pracownikom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej o kwotę nie mniejszą niż 203 zł. Tych podwyżek domagała się właśnie Anna K., bowiem nowy ZOZ - jako spółka akcyjna - uznał, że pracownikom wspomniane podwyżki się nie należą, gdyż nie jest zakładem publicznym.
