Prawo pracy
Premie dla pracowników samorządowych
Premie nie są płacą za konkretnie wykonaną pracę, lecz dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, który ma charakter świadczenia. Premie występują przeważnie w systemach wynagradzania pracowników u pracodawców prywatnych, gdzie warunki płacy regulowane są głównie przepisami wewnętrznymi. Nie oznacza to jednak, że pracownicy należący do sfery budżetowej zostali całkowicie pozbawieni możliwości otrzymania takiego dodatkowego świadczenia.
Mimo że zasady wynagradzania pracowników samorządowych są w pierwszej kolejności regulowane przez przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), istnieje możliwość ustalenia dodatkowych składników wynagrodzenia w regulaminie wynagradzania - w tym również premii.
Podstawa przyznania premii samorządowcom
Pracodawcy samorządowi tworzą regulamin wynagradzania, ale obejmuje on regulacjami tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (art. 39 u.p.s.). Zasady wynagradzania pracowników wyższego szczebla (zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania) określają jedynie przepisy ustawy i rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych).
