Rejestracja zbiorów danych w jednostkach samorządu terytorialnego
Administrator danych, na przykład w gminie wójt, może przetwarzać informacje w zbiorze jedynie po zgłoszeniu tego faktu Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Można tego dokonać na podstawie określonego formularza.
Obowiązek rejestracji zbioru danych osobowych jest jednym z podstawowych obowiązków, jakie nakłada na administratora danych ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej: u.o.d.). Zgodnie z art. 40 u.o.d. administrator danych ma obowiązek zgłosić zbiór danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (dalej: GIODO) i tylko wyjątki enumeratywnie wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 1-11 u.o.d. zwalniają administratora danych z tego obowiązku. O powadze obowiązku rejestracji zbiorów świadczy fakt, że jego niedopełnienie stanowi przestępstwo określone w art. 53 u.o.d., zgodnie z którym "kto, będąc do tego obowiązany, nie zgłasza do rejestracji zbioru danych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku".
