Niekonstytucyjne janosikowe
System wyrównawczy nie może prowadzić do pozbawienia jednostki samorządu terytorialnego istotnej części dochodów i w związku z tym uniemożliwiać realizację nałożonych na nią zadań. Dlatego przepisy muszą określać maksymalny poziom janosikowego w ten sposób, by nie odebrać jednostce możliwości funkcjonowania.
4 marca 2014 r. Trybunał Konstytucyjny uznał przepisy ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: u.d.j.s.t.), w zakresie, w jakim określają one zasady naliczania wpłat regionów do budżetu państwa z przeznaczeniem na subwencję regionalną (czyli tzw. janosikowe), za niekonstytucyjne (sygn. akt K 13/11). Sędziowie uznali, że są one niezgodne z art. 167 ust. 1 i 2 w zw. z art. 166 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. Trybunał zdecydował też, że zakwestionowane przepisy stracą moc po 18 miesiącach od daty ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.
