Inwentaryzacja w samorządach
Za nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji w jednostkach samorządu terytorialnego odpowiadają ich kierownicy. W gminach będą to wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast, a w powiatach i województwach ich zarządy.
Proces inwentaryzacji obejmuje: postępowanie mające na celu ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów majątkowych w celu zweryfikowania wykazanych w księgach rachunkowych źródeł ich pochodzenia, porównanie wyników ustaleń inwentaryzacji z danymi wynikającymi z ewidencji, wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych oraz doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym. Z kolei inwentaryzacja rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych polega na przeprowadzeniu ich spisu z natury, wycenie, ustaleniu różnic między stanem wynikającym ze spisu oraz z ksiąg rachunkowych i ujęciu ustalonych różnic w księgach rachunkowych. Inwentaryzacja należności dokonywana jest poprzez określenie ich realnej wysokości przez porównanie ich z zapisami księgowymi u wierzycieli i dłużników oraz wyjaśnieniu ewentualnych różnic. Inwentaryzacja nieruchomości gruntowych i trudno dostępnych środków trwałych dokonywana jest przez porównanie zapisów w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami oraz ustalenie ich realnej wartości.
