Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 3/2005 z 01.02.2005 [dodatek: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń, str. 100]
Data publikacji: 29.01.2005
Jak PIP kontroluje pracodawców w zakresie podróży służbowych?
Jednym z zakresów prawa pracy, które podlegają kontroli inspektora pracy, są podróże służbowe. Sprawdzeniu podlega głównie wysokość świadczeń wypłacanych z tego tytułu przez pracodawców.
Świadczenia wypłacane przez pracodawcę na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową pracownika nie są składnikiem wynagrodzenia za wykonaną pracę. Stanowią jedynie zwrot zwiększonych kosztów wynikających ze świadczenia pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Określenie podróży służbowej
Podróżą służbową jest każde udanie się pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego. Podróż służbowa obejmuje czas dojazdu (dojścia) do miejsca wykonywania pracy, czas świadczenia pracy oraz czas powrotu do stałego miejsca zatrudnienia lub innego miejsca (np. miejsca zamieszkania pracownika).
