Rachunkowość Stowarzyszeń, Fundacji, Organizacji non-profit 1/2003 z 01.06.2003, str. 24
Data publikacji: 01.06.2003
Skąd pozyskać fundusze na działalność?
Wiele międzypaństwowych instytucji finansowych oraz rządy wielu państw przekazują na rzecz naszego kraju środki pomocowe przeznaczone na realizację określonych celów społecznych i gospodarczych. Przekazywanie środków odbywa się za pośrednictwem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Sposób przekazywania tych środków w praktyce jest różnorodny. Podstawą ich przekazania jest umowa zawarta ze wspomnianymi instytucjami finansowymi lub rządami państw przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe.
Na mocy zawartych umów środki pomocowe przekazywane są najczęściej dwuetapowo. Instytucje działające jako bezpośredni dysponenci środków zlecają wykonanie określonego programu innym firmom, które wykonując zlecone zadania, rozliczają się z dysponentem.
PRZYKŁAD
Takim dysponentem jest np. działająca w Warszawie przy ul. Górnośląskiej 4a fundacja „Fundusz Współpracy”, zarejestrowana we wrześniu 1990 r. Ustanowił ją Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra - Członka Rady Ministrów odpowiedzialnego za koordynację pomocy zagranicznej. Obecnie w imieniu Skarbu Państwa jako fundator działa Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej. Sprawuje on swe funkcje między innymi przez powoływanie członków Zarządu Fundacji, zatwierdzanie planów jej działania oraz kontrolowanie ich realizacji. Celem statutowym „Funduszu Współpracy” jest: „stymulowanie i wspieranie demokratycznych przekształceń i rozwoju gospodarki polskiej poprzez wspomaganie działalności Ministra - koordynatora pomocy zagranicznej, a w szczególności poprzez przyjmowanie i wykorzystywanie środków pieniężnych i rzeczowych uzyskiwanych w ramach pomocy dla Polski ze strony instytucji międzynarodowych, zagranicznych instytucji rządowych i prywatnych oraz innych źródeł”.
