Rachunkowość Stowarzyszeń, Fundacji, Organizacji non-profit 11/2005 z 01.11.2005, str. 32
Data publikacji: 01.11.2005
Trudności i błędy założycieli stowarzyszeń w postępowaniu rejestrowym
W ostatnim czasie odnotowujemy wyraźny wzrost liczby nowo powstających stowarzyszeń. Wiąże się to przede wszystkim z możliwością uzyskiwania przez nie statusu organizacji pożytku publicznego oraz wynikającymi z tego nowymi możliwościami pozyskiwania środków od władz samorządowych, państwowych oraz unijnych na rozwój lokalnych społeczności. W większości przypadków działalność społeczną w formie stowarzyszenia próbują podjąć osoby bez fachowego, prawniczego przygotowania - skutkuje to wieloma błędami w przygotowaniu dokumentów. Poniżej przedstawiamy, czego należy unikać w procedurze rejestracyjnej stowarzyszenia.
Najczęściej wzory statutów, wypełnionych formularzy rejestrowych i innych dokumentów pozyskiwane są z internetu. Czerpiemy stamtąd także wiedzę od przedstawicieli innych, „zaprzyjaźnionych” stowarzyszeń. Efekty takiego zdobywania potrzebnych informacji najczęściej są niezadowalające. Nie więcej niż co dziesiąte nowo tworzone stowarzyszenie kończy sukcesem postępowanie rejestrowe w pierwszym podejściu. Zwykle sprawy kończą się zwrotem wniosku z powodu nieprawidłowego wypełnienia formularzy, przy czym Sąd dodatkowo zmuszony jest wskazać przynajmniej kilka błędów popełnionych w statucie. Stosunkowo często zdarza się także, że członkowie założyciele stowarzyszenia tak rozpędzają się w swojej działalności, że nawet nie zdążą przeczytać statutu, który sami uchwalili na początku zebrania założycielskiego. Powoduje to sytuacje, że już pierwsze uchwały Walnego Zgromadzenia Członków są podejmowane w sposób sprzeczny ze statutem. Przykładowo - wybory zarządu odbywają się jawnie, mimo iż statut przewiduje bezwzględny wymóg tajności. Wybierany jest trzyosobowy skład zarządu, podczas gdy w statucie przewidziano skład pięcioosobowy. Statut przewiduje bezpośredni wybór prezesa stowarzyszenia przez Walne Zgromadzenie Członków, a na zebraniu wybrano kilkuosobowy zarząd bez podziału na funkcje, który dopiero po ukonstytuowaniu się wyłonił spośród siebie prezesa.
