Organy doradczo-konsultacyjne zarządu
Zarząd organizacji pozarządowej - zwłaszcza takiej o szerokim profilu działania - może mieć niekiedy wątpliwości przy podejmowaniu decyzji, z uwagi na brak specjalistycznej wiedzy członków zarządu w danym zakresie. Wówczas należy korzystać z profesjonalnej pomocy, którą można uzyskać od członków organizacji bądź od osób z zewnątrz. Jak uzyskać taką pomoc? Najlepiej formalnie - powołując zespół, komisję lub radę w określonym zakresie. Jest to coraz częściej spotykany sposób zarządzania organizacją pozarządową.
Zespół, komisja czy rada to ciała doradcze lub konsultacyjno-doradcze zarządu organizacji. Są powoływane przez zarząd na stałe bądź na określony czas, lub też do wykonania konkretnego zadania (tzw. zespoły jednorazowe). Zarząd powinien mieć swobodę w decydowaniu, ile i jakie zespoły doradcze pojawią się w organizacji. Warto jednak pamiętać, aby zachować umiar w tworzeniu ciał konsultacyjnych, bo im ich więcej, tym - wbrew pozorom - trudniejsze może być kierowanie organizacją.
Umocowanie do powoływania ciał doradczych
Czy zarząd powinien mieć specjalne umocowanie do powoływania zespołów - zapisane np. w statucie? Występuje tu dowolność. Zależy to od decyzji założycieli organizacji. Można oczywiście wpisać w statucie - w części związanej z zarządem - możliwość tworzenia, powoływania i odwoływania zespołów konsultacyjno-doradczych. Można również dodać taki zapis do regulaminu pracy zarządu (a nie do samego statutu). Należy natomiast uznać, że skoro statut wprost powierza zarządowi kierowanie organizacją, to automatycznie umożliwia także tworzenie zespołów, które z założenia mają wspierać proces zarządzania. Każda organizacja powinna samodzielnie podjąć decyzję w tym zakresie i wprowadzić ewentualne uregulowania do stosownych dokumentów.
