Inwentaryzacja 2012 w pytaniach i odpowiedziach
Wstęp
Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości - obok prowadzenia ksiąg rachunkowych, wyceny aktywów i pasywów oraz sporządzania sprawozdawczości finansowej. Jej rolą jest zweryfikowanie prawdziwości danych zawartych w księgach rachunkowych dotyczących wielkości poszczególnych aktywów i pasywów jednostki.
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa w sposób szczątkowy regulują kwestie związane z przeprowadzaniem inwentaryzacji, ustalając jedynie terminy, częstotliwość i metody przeprowadzania okresowych inwentaryzacji obowiązkowych oraz terminy rozliczania ich wyników dla podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy o rachunkowości. Szczegółowe zasady przeprowadzania, dokumentowania i rozliczania wyników inwentaryzacji poszczególnymi metodami - adekwatnymi do rodzajów aktywów i pasywów występujących w jednostkach - zamieszczane w dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości, to w głównej mierze rozwiązania wypracowane podczas wieloletniej praktyki z dziedziny rachunkowości, przystosowane do potrzeb jednostek organizacyjnych. Stąd też spotyka się wiele różnych rozwiązań, które mogą być stosowane i powstaje równie wiele wątpliwości, co do czysto praktycznych aspektów organizacji i przebiegu inwentaryzacji. Część z tych wątpliwości, zgłaszanych przez naszych Czytelników do redakcji, poruszanych w dyskusjach toczących się na forach tematycznych dla pracowników księgowości oraz pojawiających się w trakcie kontroli, znalazło swoje odzwierciedlenie w naszym Poradniku, którego przedmiotem jest omówienie praktycznych problemów powstających w związku z przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji. W Poradniku można znaleźć m.in. odpowiedzi na pytania:
● na czym polega prawidłowe przeprowadzenie i udokumentowanie inwentaryzacji ciągłej,
● jakie obowiązki w czasie inwentaryzacji spoczywają na komisji inwentaryzacyjnej, a jakie na członkach zespołów spisowych,
● w jaki sposób technicznie powinien być przeprowadzony spis z natury i jak powinno wyglądać dokumentowanie faktu jego przeprowadzenia,
