Zakres kontroli merytorycznej dowodów księgowych własnych jednostki
Dowody księgowe własne jednostki, czyli wystawiane przez osoby upoważnione w jednostce do dokumentowania realizowanych przez nią operacji gospodarczych, należy poddać kontroli merytorycznej, zanim staną się podstawą do zrealizowania wydatków ze środków publicznych. Kontroli podlegają zarówno dowody źródłowe, jak i dowody zbiorcze w rozumieniu art. 20 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 3 pkt 1 uor.
1. Polecenie wyjazdu służbowego - rachunek kosztów podróży służbowej
Jest to uniwersalny druk służący do rozliczania kosztów podróży służbowych odbywanych przez pracowników jednostek sektora finansów publicznych (w jednostkach samorządu terytorialnego także kosztów podróży służbowych członków organów tych jednostek) zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Podstawowe zasady ponoszenia tych kosztów przez pracodawców zawarte są w art. 775 k.p. oraz w rozporządzeniach:
● Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie o podróżach służbowych),
● Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (dalej: rozporządzenie w sprawie używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy).
Jeśli chodzi o jednostki samorządu terytorialnego, obowiązują w nich dodatkowe regulacje odnoszące się do podróży służbowych członków ich organów stanowiących:
● rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy,
● rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych powiatu,
