Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2010, sygn. ITPP1/443-308/10/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-308/10/DM

Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania infrastruktury wybudowanej na gruncie.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 10 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 10 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka powstała w 2004 r. celem działania na rzecz lokalnego i regionalnego środowiska innowacyjnego nastawionego na rozwój przedsiębiorczości poprzez tworzenie sprzyjającej bazy materialnej, infrastrukturalnej, ekonomicznej i socjalnej do zakładania, rozwoju i wspierania małych i średnich przedsiębiorstw innowacyjnych, do przemysłowego wykorzystania wiedzy naukowej, do wykorzystania transferu i komercjalizacji nowoczesnych technologii. Działalność statutową Spółka zamierzała prowadzić w wybudowanych w tym celu obiektach na gruntach stanowiących jej własność. Do tego czasu Spółka dzierżawi pomieszczenia, które jednak nie spełniają wymogów niezbędnych dla prowadzenia pełnej działalności. Do gruntów Spółki nie były doprowadzone sieci wodociągowe, kanalizacyjne, ściekowe i energetyczne, brak też było ulic dojazdowych, zaś gmina nie posiadała na ten cel własnych środków i nie zamierzała prowadzić tego typu inwestycji w najbliższych latach. Z tych względów Spółka podpisała odpowiednie porozumienie, iż wykona na własny koszt odpowiednie sieci doprowadzające określone media do granic gruntów Spółki i ulice dojazdowe łączące z ulicami miejskim. Środki finansowe na ten cel miały pochodzić z własnych zasobów oraz dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstwa 2004-2006. W miesiącu grudniu 2004 r. Spółka podpisała stosowną umowę z A. o dofinansowaniu inwestycji, natomiast w 2006 r. rozpoczęto inwestycję polegającą na wybudowaniu sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej, sieci ściekowej, ulic dojazdowych, chodników i oświetlenia ulic stanowiących niezbędną infrastrukturę do budowy w okresie późniejszym obiektów stanowiących siedzibę Spółki oraz innych pomieszczeń dl prowadzenia działalności statutowej. Projekt pod nazwą Przygotowanie infrastruktury dla P. w S. stanowił pierwszy etap budowy obiektów Spółki. Projekt zakończono w 2008 r., a wykonane obiekty infrastruktury przyjęto do ewidencji Spółki jako środki trwałe, zgodne z wymogami projektu. Zgodnie z porozumieniem zawartym z miastem w 2010 r. nastąpi nieodpłatne przekazanie infrastruktury na rzecz miasta, na majątek właściwych zarządców, tj. M.D.I. w odniesieniu do ulic dojazdowych, chodników, oświetlenia ulic i linii energetycznej oraz dla wodno-kanalizacyjnej spółki z o.o. w odniesieniu do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i ściekowej. Przekazanie infrastruktury zgodnie z ustaleniami zawartej umowy z A. może nastąpić dopiero po upływie 5 lat od zawartej umowy z A, a termin ten minął w miesiącu grudniu 2009 r. Dodatkowo w 2010 r. rozpocznie się budowa właściwych obiektów Spółki zgodnie z zawartą umową z P. w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013. Z kolei w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że wykonana infrastruktura, w skład której wchodzą m.in. sieci wodociągowe i kanalizacyjne znajduje się na gruntach i w gruntach miejskich. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz ściekowa (deszczowa) została włączona do sieci ogólnomiejskiej i stanowi obecnie jedną całość. Z wykonanej sieci korzystają także inni użytkownicy, którzy są do niej podłączeni przez wodno-kanalizacyjną spółkę z o. o. Do czasu przekazania infrastruktury miastu, Spółka upoważniła spółkę z o.o. umową z dnia 1 lutego 2009 r. do korzystania z tej sieci w celu dostarczania wody i odprowadzania ścieków innym użytkownikom znajdujących się w zasięgu sieci z jednoczesnym utrzymaniem sprawności technicznej sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i przepompowni ścieków. Sieci te zostaną przekazane nieodpłatnie na majątek wodno-kanalizacyjnej spółki z o.o., zarządzającej całością tych sieci w imieniu miasta. Natomiast wykonana kanalizacja deszczowa (ściekowa) znajdująca się w wybudowanych ulicach i stanowiąca część tych ulic przekazana będzie M. D. I., działającej w imieniu miasta. Przedstawiony stan faktyczny potwierdza i uzupełnia, w ocenie Spółki, przedstawione wcześniej argumenty i fakty pozwalające na stwierdzenie, że przekazanie nieodpłatne wykonanej przez Spółkę infrastruktury stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, dlatego też transakcja ta nie spowoduje obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00