Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31.12.2010, sygn. IBPP4/443-1367/10/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-1367/10/EJ

ustalenie podstawy opodatkowania aportu sieci kanalizacyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010r. (data wpływu 24 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 30 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 20 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania aportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania aportu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2010r. oraz pismem z dnia 8 grudnia 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 grudnia 2010r. znak: IBPP4/443-1367/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina nie prowadziła i nie prowadzi sprzedaży wody i usług kanalizacyjnych dla mieszkańców. Usługami tymi zajmuje się P. Spółka z o.o. utworzona przez Radę Miejską do realizacji zadań z zakresu gospodarki wodnej i kanalizacyjnej. Gmina posiada 100% udziałów w tej spółce. Realizowane w Gminie inwestycje związane z infrastrukturą wodną i kanalizacyjną, a także realizowane przez indywidualnych inwestorów prywatnych przyłącza wodociągowe są sukcesywnie (co parę lat) przekazywane przez Gminę do spółki jako aport. Ostatnie przekazanie aportu do spółki miało miejsce w roku 2005. Przyłącza wodociągowe będące własnością osób fizycznych i prawnych są przekazywane przez właścicieli bezpłatnie na rzecz Gminy na podstawie Umowy przekazania. Gminie w stosunku do tych przyłączy (obiektów) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość przyjmowanych na majątek Gminy przyłączy określana jest w umowie na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Gmina dokonywała umorzenia przyjętych do ewidencji środków trwałych (przyłączy wodociągowych) zgodnie z obowiązującymi przepisami. Gmina jako właściciel nie dokonywała żadnych ulepszeń przyjętej na majątek sieci wodociągowej, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z zapisami umów, eksploatację i konserwację przedmiotu umowy prowadzi P. W chwili obecnej Gmina planuje przekazać posiadaną na swoim majątku infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, a w tym przyłącza wodociągowe przekazywane przez właścicieli w latach 2006-2010, w zamian za udziały do P. Od 1 kwietnia 2009r. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego stały się czynnościami opodatkowanymi VAT na ogólnych zasadach. Zarówno Gmina jak i Spółka P. są czynnymi podatnikami podatku VAT. Gmina wnosząc infrastrukturę kanalizacyjną do spółki działać będzie jako podatnik podatku VAT, a więc wystawi spółce fakturę VAT dokumentującą dostawę przyłączy wodociągowych w zamian za udziały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00