Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18.07.2011, sygn. ITPP1/443-672/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-672/11/DM

Czy Spółka może wystawiać noty księgowe, jako dokument na podstawie którego abonent ma zapłacić odszkodowanie (czy też jedynym wariantem jest faktura VAT)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) uzupełnionym w dniu 1 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 1 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka od dnia 19 listopada 2002 r. prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zagadnienie odnosi się do kwestii sposobu naliczania opłat za odszkodowanie abonentom, którzy nie wywiązali się z zawartej ze Spółką umowy. Umowa abonencka dotyczy świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorców. Z zapisu dotyczącego sposobu naliczania odszkodowania wynika, że w przypadku, gdy przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta, abonent rozwiązuje umowę lub zaprzestaje korzystać z usług lub przez swoje działanie bądź zaniechanie spowodował rozwiązanie przez Spółkę umowy z winy abonenta w przypadku określonym w regulaminie, wówczas Spółka jest uprawniona żądać od abonenta naprawienia szkody będącej wynikiem przyznania abonentowi szczególnych warunków świadczenia usługi i wcześniejszego niż wskazany w umowie terminu, na który umowa została zawarta. Naprawienie szkody nastąpi przez zwrot ulgi w kwocie, która stanowi różnicę między wartością całej ulgi przyznanej abonentowi, a wartością ulgi ustaloną za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. W uzupełnieniu wniosku wskazano, że działalność telekomunikacyjna prowadzona przez Spółkę, nadzorowana i monitorowana jest przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Spółka wskazała, że odszkodowania, które są tematem zapytania są naliczane zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), tj. art. 57 ust. 6 ustawy. Cennik Spółki przewiduje dwa rodzaje umów do zawarcia z abonentem. Pierwszą - umowę na czas nieokreślony, z ceną standardową (bez ulgi), którą abonent może wypowiedzieć za jednomiesięcznym wypowiedzeniem bez odszkodowań; abonent w zamian za wyższą cenę otrzymuje swobodę w zakresie rezygnacji z usługi. Drugą - umowę na czas określony, z ceną promocyjną (po udzielonej uldze), w której abonent zobowiązuje się, w zamian za niższą cenę usługi, do bycia klientem Spółki i opłacania abonamentu przez co najmniej 12 miesięcy. W każdym miesiącu trwania takiej umowy abonent otrzymuje od Spółki ulgę w abonamencie, natomiast w przypadku wcześniejszego, jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta ze skutkiem na dzień wcześniejszy niż dzień zakończenia umowy, abonent powinien zapłacić operatorowi odszkodowanie za utracone korzyści. Zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym odszkodowanie takie liczone jest jako suma przyznanych abonentowi ulg za miesiące od dnia zerwania umowy do dnia prawidłowego jej zakończenia. Jeżeli w czasie trwania umowy abonent notorycznie nie wywiązuje się z nałożonych przez niego obowiązków, np. płacenia za usługę (w Spółce ustalono min. 3 miesiące pod rząd), operator po przeprowadzeniu wstępnej windykacji, ma prawo rozwiązać taką umowę i także naliczyć odszkodowanie zgodnie z przytoczoną powyżej regułą. W Spółce sytuacja wygląda następująco: a) abonent przez trzy kolejne miesiące nie zapłaci za abonament, b) zostaje wysłane do abonenta wezwanie do zapłaty, c) Spółka oczekuje na reakcję abonenta, d) jeżeli jest brak reakcji ze strony abonenta (zaległość nie została opłacona ani nie została podpisana ugoda na spłatę) Spółka wysyła do dłużnika oświadczenie o rozwiązaniu umowy oraz naliczeniu odszkodowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00