Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2011, sygn. ILPP2/443-1766/10-4/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1766/10-4/MN

Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnie przekazywanych towarów na cele reprezentacji i reklamy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz skorygowania podatku należnego wykazanego w związku z przekazaniem towarów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz potwierdzenie dokonania należnej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonywała czynności, które w jej pierwotnej ocenie zostały rozpoznane jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy. W związku z tym, Spółka wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywała należny podatek od towarów i usług. W wyniku ponownej analizy odpowiednich regulacji dotyczących podatku od towarów i usług, Spółka doszła do wniosku, że omawiane czynności nie są objęte zakresem przedmiotowym tych przepisów. W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych dokumentujących te czynności, w których podatek należny zostanie skorygowany do zera.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż w toku prowadzonej działalności przekazywane były towary, które reklamowały Spółkę i mogły przyczynić się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Spółka zajmuje się handlem wyrobami alkoholowymi i głównie tego rodzaju produkty były przekazywane nieodpłatnie klientom, bądź potencjalnym klientom. Towary te były przekazywane w celu reklamowania produktów Spółki, co prowadziło do poszerzenia grona jej klientów, bądź też wzmocnienia relacji handlowych z obecnymi klientami. Towary przeznaczone na reklamę i promocję firmy przekazywane były przy okazji prowadzenia różnych kampanii promocyjnych, jak np. promowanie nowych produktów, w czasie uczestnictwa na różnego rodzaju imprezach i targach. Spółka przekazywała towary swoim klientom w celu zachęcenia ich do zakupu nowych wyrobów lub potencjalnym klientom w celu nawiązania z nimi współpracy. Wartość przekazywanych w ciągu roku towarów była różna w zależności od rodzaju towaru, który był przekazywany. Średnia wartość przekazywanych towarów kształtowała się na poziomie od 11 zł do 15 zł za 1 szt. Spółka nie prowadziła ewidencji towarów przekazywanych nieodpłatnie, ponieważ wystawiała faktury wewnętrzne i odprowadzała od tego rodzaju czynności podatek należny. Jednak z uwagi na brzmienie przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu dostawa towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z tym, Spółka stoi na stanowisku, iż przekazanie towaru mające na celu promocję i reklamę niewątpliwie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem niesłusznie wystawiane były faktury wewnętrzne i niesłusznie odprowadzany był podatek od towarów i usług. Przekazywane towary nie spełniały definicji próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka odliczała podatek naliczony w związku z nabyciem przekazywanych towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00