Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2015, sygn. ILPP2/4512-1-226/15-5/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu dostawy nieruchomości w drodze zamiany.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 12 marca 2015 r. (data wpływu 18 marca 2015 r.) uzupełnionym pismem z 21 maja 2015 r. (data wpływu 26 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu dostawy nieruchomości w drodze zamiany jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu dostawy nieruchomości w drodze zamiany. Wniosek uzupełniono pismem z 21 maja 2015 r. (data wpływu 26 maja 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz zakresu sformułowanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej o pow. 1,4151 ha (nieruchomość obecnie nie posiada dostępu do drogi publicznej) natomiast osoba fizyczna X jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej o pow. 0,4339 ha, przylegającej na całej długości do nieruchomości gminnej o kształcie wąskiego prostokąta. Z uwagi na kształt działki osoby fizycznej oraz w związku z brakiem dostępu do drogi publicznej nieruchomości gminnej, chcąc umożliwić zarówno gminie, jak i osobie fizycznej zagospodarowanie nieruchomości zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Burmistrz Miasta oraz osoba fizyczna postanowili skorzystać z zapisów art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, i dokonać zamiany części nieruchomości. W myśl ww. art. 98b ust. 1 właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3 (art. 98b ust. 3 podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00