Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 06.04.2016, sygn. ITPP3/4512-54/16/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/4512-54/16/AP

Czy w sytuacji wywłaszczenia nieruchomości Powiat może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT? Przedmiotem wywłaszczenia była nieruchomość zabudowana drogą powiatową - o nawierzchni asfaltowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wywłaszczenia nieruchomości w zamian za odszkodowanie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wywłaszczenia nieruchomości w zamian za odszkodowanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Decyzja wydaną na podstawie art. 12 ust. 4a, 4g w związku z art. 18 ust. 1, 1e ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 687 z późn. zm.), art. 132 ust. 1 i 1a, art. 134 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 782 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), Wojewoda ustalił odszkodowanie za prawo własności nieruchomości gruntowej przejętej z mocy prawa przez Skarb Państwa od Powiatu. Ponadto Wojewoda zobowiązał Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do wypłaty odszkodowania na rzecz Powiatu, co nastąpiło w dniu 21 października 2015 r. Przejęta nieruchomość gruntowa o numerze działki 438/1 o pow. 0,3743 m W. KW XXXX/XXXXXXXX/X stanowiła wraz z działkami 438/2, 411 i 273 ciąg drogi powiatowej nr XXXX . Według starej numeracji dróg obowiązującej do 2003 r. była działką drogową drogi powiatowej nr o numerze . Po podziale działki nr 438, w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. jedna cześć otrzymała numer 438/1 i stała się własnością GDDKiA Oddział w X (Decyzja nr o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z dnia . Wojewody pismo ), druga część o numerze 438/2 pozostała własnością Powiatu. Od momentu przejęcia drogi przez Powiat na wspomnianej (drodze) działce nr 438/1 poniesiono następujące nakłady: 1999 r. na odnowę nawierzchni drogi nr . na odcinku od km 2+440 do km 2+740 (300 mb) - 70472,34 zł; w 2001 r. na modernizację drogi nr od km 2+740 do km 2+050 (690 mb) 229143,78 zł. Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane droga o nawierzchni utwardzonej, jako obiekt liniowy jest budowlą. Działka 438/1 zabudowana jest drogą o nawierzchni asfaltowej. Wojewoda w swojej decyzji o przyznaniu odszkodowania za jej przejęcie określił odrębnie wartość gruntu oraz wartość nakładów w postaci obiektów budowlanych. Droga powiatowa numer , obecnie została przejęta przez Powiat w 1999 roku. Początkowa wartość ewidencyjna nieruchomości wynosiła 0 zł, co nie odzwierciedlało jej wartości rzeczywistej. Obecnie nie można stwierdzić jaka była wartość rzeczywista ww. drogi w 1999 roku. Przy jej nabyciu Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W 1999 r. Powiat poniósł wydatki na ulepszenie, tj. odnowę nawierzchni drogi nr na odcinku od km 2+440 do km 2+740 (300 mb) kwocie 70472,34 zł w ramach środków remontowych. Odnowa nawierzchni nie zwiększyła wartości nieruchomości działki 438/1. Ewidencyjna wartość księgowa drogi dalej stanowiła wartość zerową. Wartość nakładów w odniesieniu do wartości ewidencyjnej przekroczyła 30%, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Jednak nie ma możliwości odniesienia wartości nakładów do rzeczywistej wartości drogi i określenia, czy wartość nakładów na jej ulepszenie przekroczyła 30% wartości początkowej rzeczywistej. W 2001 r. wykonano modernizację odcinka drogi nr od km 2+740 do km 2+050 (690 mb), na kwotę 229143,78 zł, w ramach nakładów inwestycyjnych. Inwestycja obejmowała całość drogi od km 0+000 do km 2+740 i była realizowana w latach 2001-2007, zamknęła się kwotą łączną 1015123,05 zł. Po jej zakończeniu nastąpiło zwiększenie wartości nieruchomości, które znalazło odzwierciedlenie w księgach rachunkowych poprzez zwiększenie wartości ewidencyjnej. Wydatki poniesione na ulepszenie drogi w 2001 na odcinku od km 2+740 do km 2+050 (690 mb) w kwocie 229143,78 zł w odniesieniu do wartości ewidencyjnej, która w tamtym czasie była wartością zerową, przekroczyły 30% w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Jednak nie ma możliwości odniesienia wartości nakładów do rzeczywistej wartości drogi i określenia czy wartość nakładów na jej ulepszenie przekroczyła 30% wartości początkowej rzeczywistej. Ponadto Powiatowi w przypadku obu ulepszeń nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00