Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.04.2018, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.180.2018.2.JSO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.180.2018.2.JSO

Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku zakupu usług budowy oczyszczalni ścieków, Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dofinansowania i określenie stawki podatku, Moment powstania obowiązku podatkowego od otrzymanego dofinansowania

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku zakupu usług budowy oczyszczalni ścieków jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług dofinansowania i stawki podatku jest prawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego od otrzymanego dofinansowania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku zakupu usług budowy oczyszczalni ścieków,
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług dofinansowania i stawki podatku,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego od otrzymanego dofinansowania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2018 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe
(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późniejszymi zmianami) zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych należy do zadań własnych gminy. Gmina realizuje przedsięwzięcie pn. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy . Zadanie jest finansowane ze środków: wpłat od mieszkańców, własnych gminy oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z realizacją zadania Gmina zawarła umowy z każdym mieszkańcem, który wyraził wolę wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na jego nieruchomości. Na podstawie zawartej umowy każdy mieszkaniec który zawarł umowę wpłacił opłatę w wysokości zł brutto za jedną indywidualną oczyszczalnię przydomową montowaną w gospodarstwie właściciela. Każdy mieszkaniec który dokonał wpłaty otrzymał fakturę VAT na kwotę brutto zł w tym kwota netto zł, podatek VAT zł (23%). Od wpłat dokonanych przez mieszkańców na rachunek Gminy odprowadzony został w wysokości 23% podatek VAT. Ustalona kwota wpłaty udziału finansowego dla poszczególnych właścicieli posesji - uczestników inwestycji jest taka sama. Po wybudowaniu oczyszczalnie przydomowe będą własnością Gminy, które Gmina użyczy właścicielom posesji na okres pięciu lat od dnia jej przekazania. Podstawą przekazania Właścicielom w użyczenie przedmiotowej przydomowej oczyszczalni ścieków będzie sporządzony w formie pisemnej protokół odbioru wykonanej oczyszczalni podpisany przez przedstawiciela Gminy i Właściciela. Obowiązki Właściciela wynikające z użyczenia oczyszczalni (tj. warunki eksploatacji, warunki zgłoszenia awarii i usterek oraz pozostałe obowiązki użytkowania wynikające z bieżącej eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków) zostaną zawarte w protokole odbioru. Po upływie okresu użyczenia oczyszczalnie stają się własnością Właścicieli posesji, na których zostały wybudowane. Koszty eksploatacji wybudowanych oczyszczalni ścieków będą ponosić właściciele posesji na których zamontowano oczyszczalnię. Gmina przygotowała dokumentację projektowo-kosztorysową i wyłoniła wykonawcę robót budowlanych i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Faktury VAT za dokumentację oraz wykonawstwo wystawione będą na Gminę . Gmina zamierza zakupić samochód asenizacyjny i świadczyć usługi dla właścicieli posesji na których w ramach tej inwestycji wybudowano przydomowe oczyszczalnie ścieków mające na celu prawidłową eksploatację tych oczyszczalni. Za świadczone usługi na rzecz właścicieli posesji Gmina będzie wystawiać faktury VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00