Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 17 lipca 2007 r., sygn. I SA/Bd 305/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Leszek Kleczkowski Sędziowie: Sędzia WSA Izabela Najda-Ossowska Asesor sądowy Urszula Wiśniewska (spr.) Protokolant Asystent sędziego Daniel Łuczon po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 lipca 2007 r. sprawy ze skargi Artura P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] 2007 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] 2006r., uzupełnionym pismem z dnia [...] 2006r., Artur P. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.
Działalność gospodarczą wnioskodawca prowadzi od dnia [...] 1996r. W tym też dniu, stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 08 styczniu 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), złożone zostało zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Od dnia 28 lutego 2000r. (dzień złożenia deklaracji VAT- 7 za styczeń 2000r.) do dnia [...] 2006r. (dzień złożenia deklaracji za styczeń 2006r.) księgowa prowadząca sprawy firmy nie składała deklaracji dla podatku od towarów i usług. Wnioskodawca został o tym poinformowany w dniu [...] 2006r. na spotkaniu w siedzibie organu podatkowego pierwszej instancji, kiedy to zobligowano go do złożenia zaległych deklaracji. Jednocześnie poinformowano go o treści art. 157 ustawy z dnia 11 marca 2004r.
W złożonym wniosku zwrócono się o interpretację przepisu art. 157 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Przedstawiając własne stanowisko w powyższej kwestii wnioskodawca wskazał , że złożenie zaległych deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT- 7 wyklucza - w opisanym stanie faktycznym - zastosowanie ww. przepisu. Ponadto, podniesiono, iż wskazany przepis ustawy o podatku od towarów i usług jest niezgodny z prawem, gdyż VI Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodastw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) nie zawiera i nie dopuszcza sankcji przewidzianych w kwestionowanym przepisie. Zastosowany przepis narusza także konstytucyjną zasadę równości wyrażoną w art. 32 oraz zasadę ochrony praw nabytych i zaufania obywatela do stanowionego prawa, o czym traktuje art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
