Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 lipca 2008 r., sygn. II SA/Po 623/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Protokolant St. sekretarz sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 03 lipca 2008r. sprawy ze skargi M. F. i K. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]r. Nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego I. uchyla zaskarżone postanowienie, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz każdego ze skarżących kwotę po 100-,zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. określa, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu. /-/ D. Rzyminiak-Owczarczak /-/ J. Szaniecka /-/ E. Podrazik
UZASADNIENIE
Postanowieniem z dnia [...] r. Nr [...] Burmistrz Gminy M. działając na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) oraz art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80 poz. 717 ze zm. - dalej ustawa o p.z.p.) zawiesił postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie napowietrznej, czterotorowej, dwunapięciowej linii elektroenergetycznej 2x400 + 2x220 kV P.-K. na działkach o nr ewidencyjnym 115/1, 114, 173, 102, 101/1, 101/2, 100, 98/7, 98/6, 96/4, 96/2, 95, 94, 203, 201, 91, 85/10, 85/11, 83/8, 76/12, 75/26, 73/106, 71, 70/4, 65, 64/2, 64/1, 59, 58, 53, 170, 171, 197, 198, położonych w D., gmina M. Postępowanie zawieszono na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, tj. do dnia 25 maja 2008 r.
W uzasadnieniu postanowienia wyjaśniono, iż o ustalenie lokalizacji przedmiotowej inwestycji wystąpiła Spółka A S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej A S.A.), przebieg tej inwestycji budzi dyskusje i kontrowersje mieszkańców wsi położonych na tej trasie, a sam charakter inwestycji, jej liniowość i ponadregionalność wymuszają współpracę inwestora z wieloma gminami jednocześnie. Wskazano, iż przebieg przedmiotowej linii na terenie wsi D. jest uzależniony od przebiegu tej samej linii na terenie Gminy K., a sprzecznym z zasadami polityki przestrzennej byłaby sytuacja braku ciągłości przebiegu linii na terenie Gminy M. i Gminy K. W tych okolicznościach uznano, iż przed wydaniem decyzji celowym jest umożliwienie organom Gminy M. podjecie działań zmierzających do przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru, którego dotyczy złożony wniosek, co umożliwia przeniesienie dyskusji związanej z przebiegiem linii na poziom procedury planistycznej. Wskazano, iż ustalenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lokalizacji przedmiotowej inwestycji, przy jednoczesnym określeniu również ograniczeń, sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenów sąsiednich, służyć ma interesowi publicznemu. Wyjaśniono, iż przepis art. 58 ust. 1 ustawy o p.z..p. zakreśla organom gminy terminy podjęcia i zakończenia procedury planistycznej, których nie dochowanie skutkować będzie podjęciem zawieszonego postępowania.
