Wyrok WSA w Łodzi z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Łd 864/15
Dnia 20 stycznia 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska, Sędziowie Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka (spr.), Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Protokolant Pomocnik sekretarza Izabela Bielińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2016 roku sprawy ze skargi T. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie opłaty adiacenckiej 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta T. z dnia [...] znak [...]; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. na rzecz skarżącej T. K. kwotę 278 (dwieście siedemdziesiąt osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. LS
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...]r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta T. z dnia [...]r. znak: [...] w przedmiocie ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.
Jak wynika z akt sprawy, decyzją z dnia [...]r. znak: [...] Burmistrz Miasta T. ustalił na kwotę 6.940zł opłatę adiacencką z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału, położonej w G. gm. T., oznaczonej w ewidencji gruntów (przed podziałem) nr działki 108 o powierzchni łącznej 4,2334ha uregulowanej w księdze wieczystej [...], prowadzonej przez Sąd Rejonowy w P. - [...] Wydział Ksiąg Wieczystych oraz zobowiązał T. K. jako właścicielkę nieruchomości do wniesienia powyższej kwoty na rzecz Gminy T. tytułem opłaty adiacenckiej.
W terminie prawem przewidzianym odwołanie od powyższej decyzji wniosła T. K. kwestionując ustalenia sporządzonego w niniejszej sprawie operatu szacunkowego. Odwołująca podkreśliła, że zastosowana w sprawie metodyka wyceny (porównawcza) uchybia definicji nieruchomości podobnej zawartej w art. 4 pkt 16 ustawy z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015r. poz. 1774 ze zm.), dalej powoływanej jako "u.g.n.". W ocenie T. K. grunty wybrane do oszacowania są diametralnie różne, co potwierdza sam operat w części "Analiza cen transakcyjnych niezabudowanych nieruchomości gruntowych o powierzchni większej niż 8000m2, przeznaczonych częściowo pod zabudowę mieszkaniową i częściowo pod uprawy rolne", wskazując na wstępie zmniejszony obrót tego rodzaju nieruchomościami na terenie gminy T. Zdaniem odwołującej niewielki obrót gruntami jest znaczącym czynnikiem obniżającym ich wartość rynkową, przy czym rozszerzenie obszaru badania cen transakcyjnych do gmin ościennych (P., R., B.) jest bezzasadne.
