Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Rz 949/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski Sędziowie WSA Ewa Partyka /spr./ AWSA Karina Gniewek - Berezowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 12 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 7 lipca 2022 r. nr SKO.4111.687.1433.2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego - skargę oddala -
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A.M. (dalej jako: "skarżący") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie (dalej jako: "SKO", "Kolegium", "organ odwoławczy") dnia 7 lipca 2022 r. nr SKO.4111.687.1433.2022, utrzymująca w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy [...] (dalej jako: "Burmistrz", "organ I instancji") z dnia 2 czerwca 2022 r. nr MGOPS.5212.7.2022 odmawiającą przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, wydana w następującym stanie sprawy;
Wnioskiem z dnia 25 lutego 2022 r. skarżący zwrócił się do Burmistrza o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną matką C.M., legitymującą się orzeczeniem z dnia [...] lutego 2022 r. o znacznym stopniu niepełnosprawności, wydanym przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w [...] na czas oznaczony do 28 lutego 2023 r.
Decyzją z dnia 10 marca 2022 r., nr MGOPS.5212.7.2022, Burmistrz odmówił przyznania skarżącemu prawa do wnioskowanego świadczenia, wskazując, że niepełnosprawność jego matki nie powstała w okresie wymienionym w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 615 z późn. zm.; "u.ś.r."), co stanowi negatywną przesłankę przyznania świadczenia. Decyzją z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr [...], SKO uchyliło decyzję Burmistrza w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia oceniając, że organ I instancji dokonał błędnej wykładni przepisów u.ś.r. i nie uwzględnił treści wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13. Ponadto Kolegium stwierdziło, że nie wyjaśniono w sposób wystarczający stanu faktycznego sprawy, w szczególności czy zakres sprawowanej przez skarżącego opieki nad matką wyklucza podjęcie pracy zarobkowej nawet w ograniczonym zakresie oraz czy pomoc matce sprowadza się jedynie do czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, czy też polega na sprawowaniu rzeczywistej i koniecznej opieki związanej wyłącznie z osobą jego matki.
