Klasyfikacja budżetowa wydatków związanych z przeprowadzeniem wyborów
W związku z nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi pojawiają się wątpliwości związane z klasyfikowaniem pod względem budżetowym różnych wydatków związanych z podaną problematyką. W ramach niniejszego opracowania skupiono się jedynie na stronie wydatkowej, ponieważ klasyfikacja po stronie dochodowej jest determinowana „wolą” przekazującego środki dotacyjne i nie budzi większych problemów.
PYTANIE 1
W jaki sposób klasyfikować wydatki ponoszone w ramach aktualizacji rejestru wyborców – obsługi informatycznej programu komputerowego?
W tym zakresie warto wspomnieć, że materialno-prawne podstawy działania gmin w tym zakresie wynikają z przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: Kodeks wyborczy. Z art. 18 Kodeksu wyborczego wynika m.in., że w celu realizacji zadań określonych w Kodeksie wyborczym dostęp do Centralnego Rejestru Wyborców posiada, m.in. wójt. Ponadto aktualizacja danych zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców przez gminę jest zadaniem zleconym gminie. Gmina uzyskuje w tym zakresie środki dotacyjne z budżetu państwa, które muszą zostać właściwie wydatkowane. Gmina w praktyce realizuje wspomniane wydatki, przy czym musi zachować zgodność z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej). Jeśli zaś chodzi o sposób ujmowania wydatków na podany wyżej cel, to powinny one zostać ujęte w dziale 751 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa”, w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa” oraz w § 430 „Zakup usług pozostałych”. Wybór podanego paragrafu jest uzasadniony specyfiką ponoszonego wydatku, który ma charakter typowo usługowy, a jednocześnie katalog wydatków objętych tym paragrafem ma charakter otwarty.
