Zarządzanie szkołą
Wstęp
Szkoła, podobnie jak i inne organizacje, dostosowuje się do dynamicznych zmian, które dokonują się we współczesnym świecie. Coraz częściej poszukuje się takich metod zarządzania szkołą, które mają sprawić, że będzie ona realizować bardziej efektywnie swoje podstawowe cele i zadania - kształcenie, wychowanie i opiekę. I właśnie na tych działaniach szkoła powinna się koncentrować.
Polski system oświatowy jest integralną całością, na którą składa się suma różnych zadań i kompetencji wielu jednostek organizacyjnych i organów publicznych, z których każdy ma zadania i kompetencje określone i przypisane mu przez przepisy prawa. Jest to system zdecentralizowany. Szkoła działa w określonym środowisku, jej działanie determinuje wiele czynników, zarówno tych wewnętrznych jak i zewnętrznych. Na organizację szkoły wpływają nie tylko pewne lokalne uwarunkowania, ale przede wszystkim przepisy prawne określające polski system oświatowy. Na szkołę ma wpływ również ekonomia.
Szkoła to organizacja, w skład której wchodzą nauczyciele, pozostali pracownicy, uczniowie, baza dydaktyczna i lokalowa. Nie do przecenienia jest rola rodziców, którzy w coraz większym stopniu angażują się w życie szkoły.
Dyrektor spełnia w polskim systemie oświaty funkcję kierowniczą i organizacyjno-administracyjną. Dyrektor szkoły, kierując szkołą, podejmuje pewne czynności organizacyjne. Dyrektor jest obowiązany do stworzenia w szkole właściwych warunków do realizacji zadań szkoły. W naukach o zarządzaniu wyróżnia się wiele stylów kierowania. Autorytarny - w takim przypadku nie ma mowy ani o dyskusji pomiędzy dyrektorem a pracownikami ani o wspólnym decydowaniu. Styl liberalny - polega na dużej swobodzie działania - dyrektor nie ingeruje w pracę pracowników, nie widzi potrzeby kontroli, akceptuje bez analizowania to, co robią pracownicy. Natomiast styl demokratyczny pozwala na podejmowanie decyzji grupowych i zachęca do wzajemnej odpowiedzialności za jakość pracy. Styl kierowania zależy od cech osobowościowych osoby zajmującej stanowisko dyrektora. Jednak styl demokratyczny poprzez wspólne podejmowanie decyzji pozwala na stały rozwój jednostki.
