Zasady bhp w placówkach oświatowych
Dyrektor placówki oświatowej ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci i młodzieży w placówce, jak również ich uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez nią poza obiektami należącymi do tej jednostki. Jeśli dojdzie do wypadku z winy placówki, należy liczyć się z ewentualną odpowiedzialnością finansową, dyscyplinarną, a w skrajnych sytuacjach - nawet karną. Warto zatem wiedzieć, co robić, aby temu zapobiec.
Szczegółowe zasady dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (dalej: rozporządzenie w sprawie bhp w szkołach). W rozporządzeniu tym określone zostały również obowiązki personelu placówki, w sytuacji gdy dziecko uległo już wypadkowi. Nie ma przy tym znaczenia, czy wypadek zdarzył się z winy
placówki, czy też nie.
W przypadku gdy dojdzie do wypadku ucznia, to właśnie przestrzeganie wymogów bhp uregulowanych w tym rozporządzeniu i prawidłowe przeprowadzenie postępowania powypadkowego będzie podstawą wyłączenia ewentualnej odpowiedzialności szkoły bądź organu prowadzącego. Ponadto poprawnie sporządzona dokumentacja postępowania powypadkowego daje poszkodowanemu możliwość dochodzenia od ubezpieczyciela odszkodowania na pokrycie kosztów związanych z leczeniem czy rehabilitacją powypadkową.
Kontrola norm bezpieczeństwa
Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli w zakresie spełniania przez placówkę wszystkich wymaganych prawem norm bezpieczeństwa (§ 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie bhp w szkołach). W zakres tej kontroli wchodzi zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków: ● korzystania z obiektów należących do placówki (a zatem zarówno budynku szkoły, jak i należącej do niej infrastruktury – boiska, szatni, schowków itd.), ● nauki (np. odpowiednie ułożenie planu zajęć, zapewnienie szafek na książki czy odpowiedniej wentylacji pomieszczeń w trakcie przerw); plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia (§ 4 rozporządzenia w sprawie bhp w szkołach).
