Tarcza 4.0 – konsekwencje podatkowe w jednostkach budżetowych
Pod koniec czerwca parlament uchwalił, a prezydent podpisał kolejną ustawę przewidującą rozwiązania antykryzysowe, tzw. tarczę 4.0. Choć ustawa ta jest poświęcona przede wszystkim dopłatom do odsetek od kredytów bankowych dla przedsiębiorców oraz uproszczeniom w postępowaniu układowym, to zawiera także regulacje podatkowe. Większość z nich dotyczy w największym stopniu podatników-przedsiębiorców, ale są wśród nich także takie rozwiązania, które dotyczą jednostek samorządu terytorialnego (ich jednostek organizacyjnych) - czasem bezpośrednio, zaś w większości przypadków pośrednio.
Ewidencje VAT i nowy JPK
Na mocy ustawy z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID19 (dalej: Tarcza 4.0) odłożono w czasie konieczność prowadzenia na nowych zasadach ewidencji VAT i wysyłania nowych plików JPK-VAT. Obowiązek ten odsunięto do 1 października 2020 r. Za lipiec, sierpień i wrzesień ewidencję VAT należało/należy prowadzić na dotychczasowych zasadach (m.in. bez stosowania kodów GTU oraz kodów dokumentów). Za te miesiące zostanie także złożony dotychczasowy plik JPK_VAT, jednostki będą również musiały złożyć w urzędzie deklaracje VAT-7.
