Emerytura funkcjonariusza
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2003 r. nr 65, poz. 595), system ten stanowią cztery rodzaje ubezpieczeń: emerytalne, rentowe, ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa, potocznie nazywane ubezpieczeniem chorobowym, oraz ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
Opracowanie niniejsze kończy trzyczęściowy cykl informacji o zasadach prowadzenia przez pracodawców dokumentacji zatrudnieniowej i ubezpieczeniowej pt. „Dział kadr w firmie”. W pierwszej części omówiona została dokumentacja związana z przyjęciem do pracy, w drugiej zaś - dokumentacja dotycząca zatrudnienia. W tym numerze „Poradnika Gazety Prawnej” przedstawiamy sposób dokumentowania ustania stosunku
Odprawy występujące w prawie pracy łączy cel, jakiemu służą. Ich zadaniem jest wprawdzie częściowa, lecz szybka kompensata straty poniesionej przez uprawnionego, takiej jak utrata zatrudnienia czy śmierć osoby przyczyniającej się do utrzymania, a przez to złagodzenie trudów dostosowania się do nowej sytuacji, wywołanej uszczupleniem dotychczasowych źródeł finansowania. Wysokość otrzymanej odprawy jest
Jedna z osób zatrudnionych w moim zakładzie pracy (od marca 1995 r.) ma zamiar przejść w najbliższym czasie na emeryturę. W 1996 r. oraz w 1997 r. kilkakrotnie przebywała na dłuższym zwolnieniu lekarskim, z tytułu którego pobierała zasiłek chorobowy. W tym samym czasie zatrudniona była na 0,1 etatu jako lekarz - dyżurant w innym szpitalu. Okresy zwolnień lekarskich nie pokrywały się jednak z terminami
Wysokość emerytury zależy m.in. od posiadanych okresów składkowych i nieskładkowych. Dalsze zatrudnianie emeryta powiązane z obowiązkiem opłacania składki na ubezpieczenia społeczne powoduje przyrost okresów składkowych. Przyrastać również mogą okresy nieskładkowe, np. z tytułu pobierania zasiłku chorobowego w przypadku emeryta - pracownika.
Moja pracownica otrzymała z ZUS wezwanie do uzupełnienia dokumentów złożonych z wnioskiem o naliczenie kapitału początkowego (RP-7). Chodzi o kopię dyplomu ukończenia studiów wyższych lub stosowne zaświadczenie z uczelni w celu wliczenia tego okresu do stażu pracy. Zaznaczono, że dokumenty powinny zawierać wyraźne wskazanie okresu, w jakim pracownica studiowała oraz informację dotyczącą toku studiów
Chciałabym złożyć wniosek o emeryturę. Mam długi okres zatrudnienia, ale brakuje mi dwóch lat do spełnienia wymogu stażu ubezpieczeniowego. W latach 90. nie wykonywałam pracy w związku z koniecznością opieki nad moim małym dzieckiem (miało wówczas półtora roku). Świadectwo pracy wydane przez pracodawcę wykazuje okres przerwy, ale nie zawiera wzmianki o fakcie sprawowania opieki. Obecnie zakład pracy
Pracownikowi, który obecnie ubiega się o emeryturę muszę wystawić zaświadczenie o zarobkach na druku ZUS Rp-7. W 1997 r. udzieliłem mu, w związku z mającą wówczas miejsce powodzią, 19 dni wolnych. Czy w zaświadczeniu powinienem wykazać ten okres jako nieskładkowy czy jako składkowy?