Zakończenie i rozliczenie inwentaryzacji
Jak sporządzić zestawienie różnic inwentaryzacyjnych? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wyniki inwentaryzacji?
Jak sporządzić zestawienie różnic inwentaryzacyjnych? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wyniki inwentaryzacji?
W wyniku inwentaryzacji są ujawniane różnice pomiędzy stanem rzeczywistym składników majątkowych a stanem wykazywanym w księgach rachunkowych. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem bilansowym rozliczenie inwentaryzacji musi być przeprowadzone w księgach rachunkowych tego roku, w którym inwentaryzacja była przeprowadzona. Oznacza to, że prace te należy zakończyć przed ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych
Koniec roku to czas intensywnych prac bilansowych dla działów księgowych każdej firmy. W tym okresie pojawiają się również charakterystyczne problemy podatkowe. Jednym z powszechniejszych jest kwestia rozliczenia podatkowego różnic inwentaryzacyjnych. Okazuje się, że w związku z tym zagadnieniem powstało sporo wątpliwości, które wyjaśniamy w artykule. Czytelnicy znajdą również praktyczne wskazówki,
Podczas rocznej inwentaryzacji magazynu spółka ustaliła stratę towarów w wysokości 2300 zł. Dla celów rachunkowych strata została zaliczona do kosztów. Czy można ją zaliczyć także do kosztów podatkowych?
Jednym z podstawowych sposobów rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych jest kompensata niedoborów z nadwyżkami. Zasada dokonywania kompensat nie wynika z żadnych przepisów prawnych, lecz została wypracowana w praktyce przez jednostki jako sposób rozliczania niedoborów niezawinionych, tzn. powstałych z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osoby, której powierzono "brakujące" składniki majątku
Mam pytanie dotyczące powstałych IWz przy inwentaryzacji. Po inwentaryzacji powstał: ● IWz - przychód wewnętrzny PW 1200 zł, ● IWz - rozchód wewnętrzny RW 1500 zł. Czy powstałą różnicę 300 zł powinnam jakoś ująć w pkpir przy zamknięciu 2011 r.? Czy może powinnam w grudniu 2011 r. kwotę tę przeksięgować z kolumny 10 do kolumny 13? Do pkpir wpisałam tylko kwotę remanentu na koniec roku i teraz się zastanawiam
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości powinny na ostatni dzień każdego roku obrotowego przeprowadzić inwentaryzację. Zatem jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, powinny przeprowadzić inwentaryzację na 31 grudnia 2018 r.
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie