Straty w środkach trwałych i obrotowych - zapisy w księdze
W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy przyczyny powstawania strat w majątku firmy oraz sposoby ich dokumentowania. Tematem części drugiej są m.in. zasady ich ewidencjonowania.
W prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych często mają do czynienia ze stratami w środkach trwałych i obrotowych. Konsekwencje tych zdarzeń są różne i zależą od ich charakteru oraz rodzaju składników, w których zaistniały.
Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) w wersji obowiązującej do 31 grudnia 2000 r. za koszty uzyskania przychodów nie uznawano strat w środkach trwałych i obrotowych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Przy ustalaniu straty nie uwzględniało się też otrzymanych odszkodowań. Skreślenie 1 stycznia 2001
Kiedy strata jest kosztem uzyskania przychodu? Jak udokumentować i zaksięgować poniesioną stratę?
1) Czy w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa będącego własnością osoby fizycznej jako aportu do spółki z o.o. istnieje następstwo prawne ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego? 2) Czy istnieje obowiązek sporządzania remanentu likwidacyjnego środków obrotowych oraz remanentu likwidacyjnego środków trwałych? 3) Czy za pracowników PIT - 11 może zostać sporządzony przez spółkę prawa
Czy w przypadku wniesienia aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa osoby fizycznej istnieje w podatku od towarów i usług obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego środków obrotowych oraz remanentu likwidacyjnego środków trwałych, obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego od zakupu środków trwałych i wyposażenia wniesionego aportem oraz obowiązek dokonania korekty
w sprawie opodatkowania przychodów z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.
Czy kwota podatku naliczonego zawarta w towarze, który uległ kradzieży, a nie był objęty ubezpieczeniem podlega korekcie i pomniejszeniu ogólnej kwocie podatku naliczonego.
Pytanie podatnika dotyczy uznania za koszty uzyskania przychodów, strat wynikających z kradzieży środków obrotowych.
Czy faktura obciążająca podatnika, będącego przewoźnikiem, za powstałe straty w towarze będzie stanowić koszty uzyskania przychodów jego działalności gospodarczej?
Podmiot prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kupna sprzedaży samochodów używanych. Część samochodów, nabytych w celu ich dalszej odsprzedaży, przed sprzedażą jest zarejestrowana w Wydziale Komunikacji na firmę. Czy w związku z ich zarejestrowaniem na firmę samochody te stają się środkim trwałym czy też pozostają nadal towarem handlowym?
Do magazynów Spółki było włamanie i skradziono kilka sztuk towarów handlowych. Policja umorzyła sprawę z powodu niewykrycia sprawcy. Towary nie były ubezpieczone, w związku z czym nie otrzymano żadnego odszkodowania. Czy w związku z powyższym można wartość skradzionych towarów potraktować jako straty nadzwyczajne i uznać za koszt uzyskania przychodów?
Przedmiotem zapytania jest kwestia odliczenia podatku VAT od nabywanych środków trwałych służących sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej oraz środków obrotowych służących sprzedaży opodatkowanej.