Straty w środkach trwałych i obrotowych - zapisy w księdze
W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy przyczyny powstawania strat w majątku firmy oraz sposoby ich dokumentowania. Tematem części drugiej są m.in. zasady ich ewidencjonowania.
W prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych często mają do czynienia ze stratami w środkach trwałych i obrotowych. Konsekwencje tych zdarzeń są różne i zależą od ich charakteru oraz rodzaju składników, w których zaistniały.
Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) w wersji obowiązującej do 31 grudnia 2000 r. za koszty uzyskania przychodów nie uznawano strat w środkach trwałych i obrotowych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Przy ustalaniu straty nie uwzględniało się też otrzymanych odszkodowań. Skreślenie 1 stycznia 2001
Kiedy strata jest kosztem uzyskania przychodu? Jak udokumentować i zaksięgować poniesioną stratę?
Spółka prowadząca serwis planuje odesłanie do producenta części, które nie zostały wykorzystane do napraw sprzętu komputerowego. W zamian producent udzieli rabatu na kolejne zakupione części. Nie wiemy, co producent robi z odesłanymi częściami. Takie rozwiązanie jest tańsze niż fizyczna likwidacja niewykorzystanych do napraw elementów. Odesłane części traktujemy jako powstanie straty w środkach obrotowych
W sytuacji gdy pracownika dotknęło nieszczęście i potrzebuje pomocy finansowej ze strony zatrudniającego, pracodawca może podjąć dobrowolną decyzję przyznania ze środków obrotowych tzw. zapomogi losowej. Pracodawca powinien jednak wiedzieć, że tylko w ściśle określonych przypadkach będzie ona zwolniona z opodatkowania i oskładkowania.
Jestem podatnikiem VAT, prowadzę działalność gospodarczą. Planuję wnieść moje przedsiębiorstwo do spółki z o.o. W skład aportu wejdą środki trwałe i środki obrotowe. Jakie będą skutki podatkowe w zakresie VAT dla wnoszącego i dla spółki przyjmującej aport?
W ostatnim czasie duże znaczenie przypisuje się wieloletnim planom i strategiom rozwoju przedsiębiorstwa, które określają m.in. sposoby pozyskania środków (kredyty długookresowe) niezbędnych do sfinansowania wytyczonych kierunków długofalowej działalności firmy. Niemniejsze znaczenie przypisuje się również bieżącym decyzjom finansowym, które w zarządzaniu finansami mają wpływ na poziom kapitału obrotowego