Ustalenie dochodu przy likwidacji działalności
Na przedsiębiorcy, który podjął decyzję o zakończeniu prowadzonej działalności gospodarczej, spoczywają pewne obowiązki formalne, sprowadzające się z reguły do wyrejestrowania firmy. Jednak jako podatnik podatku dochodowego, w określonych sytuacjach, musi on dokonać czynności określonych w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm
Rozliczenie przychodów wspólnika występującego ze spółki cywilnej budzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule podejmujemy próbę ich wyjaśnienia.
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 27 lipca 2002 r.1 zmieniła między innymi zawarte w ustawie2 postanowienia dotyczące tzw. podatku likwidacyjnego, tj. instytucji uregulowanej w art. 24 ust. 3 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnik prowadzący działalność gospodarczą, w przypadku jej likwidacji powinien zawiadomić o tym właściwy urząd skarbowy, sporządzić remanent
W poprzednim numerze przedstawiono regulacje kodeksu spółek handlowych oraz skutki prawne przewidziane w ordynacji podatkowej. W niniejszej części przeanalizujemy dalsze konsekwencje podatkowo-prawne przekształcenia spółki osobowej w kapitałową.
Czy istnieje możliwość uniknięcia płacenia VAT w razie likwidacji spółki cywilnej, jeżeli jeden ze wspólników chce przepisać punkt należący obecnie do spółki na siebie (wspólnik spółki dodatkowo prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą)?
Prowadzę kawiarenkę internetową jako osoba fizyczna będąca podatnikiem VAT. Zamierzam zlikwidować tę działalność. Komputery dwa lata temu zamortyzowały się i nie przedstawiają żadnej wartości, ponieważ w sprzedaży nie ma już takich komputerów. Czy należy je wycenić i odprowadzić podatek VAT przy remanencie likwidacyjnym? Jeśli tak, to od jakiej wartości?
Prowadzę samodzielnie działalność gospodarczą i rozliczam się na zasadach ogólnych. Zamierzam zlikwidować firmę. Mam na stanie środek trwały, który nie jest w całości zamortyzowany, a po likwidacji firmy nie będzie miał zastosowania do innej produkcji, a także inne środki trwałe. Jak opodatkować podatkiem VAT i dochodowym remanent likwidacyjny oraz pozostające środki trwałe?
Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej pociąga za sobą konieczność ustalenia dochodu na dzień likwidacji i odprowadzenia z tego tytułu podatku dochodowego. Dochód stanowiący podstawę opodatkowania ustala się w tym przypadku w szczególny sposób, który podajemy poniżej.
Jakie są skutki zawieszenia (nie zaprzestania) działalności gospodarczej przez osobę fizyczną w podatku VAT przez okres jedenastu miesięcy? Zaznaczam, że firma posiada środki trwałe.
Ojciec i syn wspólnie prowadzą gospodarstwo ogrodnicze stanowiące dział specjalny produkcji rolnej (każdy z nich odrębnie płaci podatek dochodowy od swojej części szklarni). Na potrzeby VAT zarejestrowany jest tylko ojciec. Faktury gospodarstwa ogrodniczego wystawiane są na imię i nazwisko oraz NIP ojca. Z racji wieku nie chce on już reprezentować gospodarstwa. Funkcję tę ma przejąć syn, to znaczy
Jakie czynności muszę wykonać w związku z likwidacją jednoosobowej działalności gospodarczej? Nie jestem podatnikiem VAT, nie posiadam żadnych surowców, materiałów, towarów. W ewidencji środków trwałych mam zarejestrowany komputer, który został w całości wpisany w koszty działalności (cena zakupu mniejsza niż 3500 zł). Na jakiej podstawie i kiedy - przed czy po zakończeniu działalności - mogę go przenieść