Rezerwy restrukturyzacyjne
14 października 2002 r., działając na podstawie art. 23 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, złożyliśmy we właściwym urzędzie skarbowym wykaz wierzytelności, które: • były należne od przedsiębiorców, • nie zostały uregulowane przez dłużników przez okres co najmniej 90 dni od dnia powstania należności, • stanowiły przychód należny
Spółka A (spółka akcyjna, rezydent polski) jest w 100% zależna od spółki B (spółka akcyjna, rezydent polski). Spółka B jest w 100% zależna do spółki C (rezydent niemiecki). W czerwcu 2011 r. zapadła decyzja o przeprowadzeniu restrukturyzacji w grupie. W wyniku restrukturyzacji 100% akcjonariuszem spółki A powinna stać się spółka C. W jaki sposób dokonać takiej restrukturyzacji i jak ująć zdarzenia
Proces restrukturyzacji jednostki, wynikający z istniejących przepisów prawa bądź dyktowany przyczynami ekonomicznymi, wymaga wiarygodnego oszacowania kosztów z tym związanych i utworzenia rezerw. Nie będzie to konieczne, jeśli działania określone w planie restrukturyzacji nie spowodują w przyszłości wypływu środków zawierających korzyści ekonomiczne.
Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: SKA) powinna być traktowana jako spółka kapitałowa dla celów opodatkowania lub zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych - wyrok NSA z 7 sierpnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 1980/12).
Od 1 stycznia 2016 r. zadłużony przedsiębiorca uzyska nowe możliwości przeprowadzenia restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Może to zapobiec likwidacji firmy. Zadłużone przedsiębiorstwa będą mogły złożyć wniosek o rozłożenie na raty należności wobec ZUS, z wyjątkiem składek finansowanych przez ubezpieczonych.
Od 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie nowa ustawa - Prawo restrukturyzacyjne i zmieni się dotychczasowa ustawa - Prawo upadłościowe i naprawcze. Prowadzone postępowania restrukturyzacyjne, jak również upadłościowe, mogą mieć wpływ na stosunki pracy. Należności ze stosunku pracy przypadające za czas przed ogłoszeniem upadłości znajdą się w I kategorii zaspokajania, a nie jak dotychczas - w II kategorii
1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie ustawa - Prawo restrukturyzacyjne. Ma ona na celu pomagać przedsiębiorstwom w uniknięciu upadłości w sytuacjach, gdy można je uratować, przeprowadzając proces restrukturyzacji.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy - Prawo restrukturyzacyjne. Większa dostępność metod i sposobów restrukturyzacji zobowiązań przez dłużników będzie wpływała z pewnością na działalność i strategie firm windykacyjnych. Już w założeniach ustawy zakładano, że Prawo restrukturyzacyjne ma uchronić przedsiębiorstwa znajdujące się w tarapatach finansowych przed agresywną windykacją
W poprzednich częściach naszego cyklu opisaliśmy przesłanki postępowania restrukturyzacyjnego, o układzie, jego zatwierdzaniu, spisie wierzytelności. Najprawdopodobniej najczęstszymi postępowaniami będą postępowanie o zatwierdzenie układu oraz przyspieszone postępowanie układowe.
Ogłoszenie upadłości jest z reguły negatywnie odbierane przez społeczeństwo, gdyż jest traktowane jak bankructwo, niezależnie od tego, czy jest to upadłość likwidacyjna czy z możliwością zawarcia układu. Nawet ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu sprawia, że wierzyciele nie chcą rozmawiać ze swoim dłużnikiem. Prawo restrukturyzacyjne wyraźnie odróżnia postępowanie restrukturyzacyjne od
Jestem dyrektorem jednego ze szpitali, w stosunku do którego zostało wszczęte postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Z częścią załogi zawarłem ugody restrukturyzacyjne, których przedmiotem są zobowiązania zakładu wynikające z „ustawy 203”. Czy do zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego
Od 20 listopada 2012 r. procedura ubiegania się przez przedsiębiorców o pomoc publiczną na ratowanie i restrukturyzację została uproszczona. Pomoc ta polega na udzielaniu przedsiębiorcom pożyczek na ratowanie firmy. Przedsiębiorcy mogą obecnie składać wnioski o pożyczki w sposób nieograniczony żadnym terminem, w szczególności nie muszą już oczekiwać na ogłoszenie Ministra Skarbu o rozpoczęciu procedury
W ramach ostatniej części cyklu o restrukturyzacji, postępowaniach restrukturyzacyjnych przedstawiamy przebieg postępowania układowego i sanacyjnego. W postępowaniu o zatwierdzenie układu i w przyspieszonym postępowaniu układowym przewiduje się uproszczoną procedurę tworzenia spisu wierzytelności. Postępowanie o zatwierdzenie układu będzie przy tym postępowaniem prowadzonym samodzielnie przez dłużnika
Dochody podatników podatku dochodowego dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi będą szacowane przez organy podatkowe według nowych zasad. Przedsiębiorcy dokonujący takich transakcji powinni jak najszybciej przygotować się do nowych standardów przeprowadzania kontroli cen transferowych oraz nowych oczekiwań organów. Podstawowym celem zmian jest ograniczenie kompleksowości kontroli tego rodzaju
Przepisy ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej wprowadzają możliwość skorzystania przez te zakłady z pożyczki, dotacji z budżetu państwa, umorzenia części zobowiązań publicznoprawnych. Dają także możliwość pozyskiwania środków finansowych z emisji obligacji.