Umowa sponsoringu
W poprzednim numerze „Doradcy Podatnika” przedstawiliśmy pierwszą część opracowania omawiającego zasady zaliczenia wydatków związanych z organizacją konkursów do kosztów uzyskania przychodów firmy. Dzisiaj kontynuujemy ten temat.
Firma, fundując w celach reklamowych nagrody w konkursach lub imprezach artystycznych, nie zawsze całość poniesionych wydatków może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Jakie są podatkowe konsekwencje przekazania towaru na potrzeby reprezentacji i reklamy? Jakie są skutki zamiany usług reklamowych?
W jakiej wysokości sponsor może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na nagrody rzeczowe dla uczestników konkursów organizowanych w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób, które poniósł w zamian za upowszechnienie swojej firmy?
Jeśli spiszemy umowę z organizatorem ogólnopolskiej imprezy sportowej o zareklamowanie naszej firmy - czy koszty tej reklamy będą stanowić koszty uzyskania przychodu?
Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących różnym rodzajom reklamy? Czy działania podmiotu sponsorowanego podlegają opodatkowaniu VAT? Jak należy rozliczyć podatek w przypadku przekazywania katalogów reklamowych?
Jesteśmy firmą oferującą usługi transportu osób. Mamy podpisaną umowę ze szkołą na dowożenie dzieci, w ramach której ujęte jest 500 darmowych kilometrów rocznie. Za darmo dowozimy również zawodników klubu sportowego na mecze, lecz na podstawie umowy ustnej. Czy powyższe sytuacje można traktować jako sponsoring lub darowiznę?
Nasze stowarzyszenie organizuje kampanię społeczną dotyczącą zdrowego żywienia. Firmy sponsorujące tę kampanię chciałyby, aby w związku z ich wpłatami stowarzyszenie wystawiało faktury VAT. Sponsorzy argumentują, że jest to konieczne, aby mogli zaliczyć te wydatki do swoich kosztów uzyskania przychodu. Stowarzyszenie zaś chciałoby traktować te wpłaty jako darowizny, choć w zamian za wpłaty w materiałach
Firma zakupiła i przekazała klubowi sportowemu w ramach sponsoringu puchary jako nagrody za udział w zawodach sportowych. W zamian klub sportowy będzie reklamował firmę podczas meczu piłkarskiego (zastanie wywieszone logo sponsora). Czy klub powinien opodatkować tę transakcję, czy jest ona zwolniona z VAT?
Chcemy zawrzeć umowę sponsoringową z instytucją, która nie wystawia faktur VAT. Nasza spółka przekazuje tej instytucji towary w zamian za usługi reklamowe. W jaki sposób rozliczyć te transakcje od strony VAT?
Organizacje pozarządowe korzystają z różnorodnych źródeł finansowania działalności statutowej. Każda z form finansowania wiąże się jednak z określonymi ograniczeniami. Nie wszystkie też źródła dostępne są dla wszystkich rodzajów organizacji. Ale, przede wszystkim, wiele podmiotów nie zdaje sobie sprawy z tego, z jakich sposobów zdobywania pieniędzy najlepiej skorzystać w danej sytuacji. Ciągle niewystarczająco
W poprzednim numerze Poradnika opisywaliśmy zasady zawierania umów sponsorskich oraz prawa i obowiązki organizacji, wynikające z umowy ze sponsorem. Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda kwestia odpowiedzialności z tytułu takich umów oraz kwestie rozliczeń podatkowych.
Sponsoring stał się popularną formą reklamowania przez podmioty gospodarcze. Działania podejmowane w ramach sponsoringu zmierzają bezpośrednio do podniesienia prestiżu sponsora, a co za tym idzie - do zwiększenia przychodu jego firmy, z tym jednak zastrzeżeniem, że sponsoring nie wpływa na popyt w sposób tak bezpośredni i daleki jak sama reklama. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby wydatki na sponsoring
Firma wpłaciła określoną kwotę na organizację festynu gminnego. Jak rozliczyć ten wydatek w kosztach firmy? Czy firma jest z tego tytułu podatnikiem VAT? Nie otrzymaliśmy żadnego dokumentu.
Spółka akcyjna jest wyłącznym dystrybutorem na terenie Polski ekskluzywnej odzieży jednej z firm wchodzących na rynki Europy Zachodniej. W celu kształtowania wizerunku marki zamierza przekazywać nieodpłatnie nabywane przez siebie poszczególne egzemplarze odzieży na rzecz znanych osób publicznych (aktorów, sportowców, gwiazd estrady etc.), którzy zobowiązują się do ich używania (tzw. ambasadorzy marki
Na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które z założenia tworzone są w innych celach niż wykonywanie działalności gospodarczej. Są to m.in. kluby sportowe, fundacje, stowarzyszenia. Środki na swoją działalność pozyskują one m.in. od sponsorów. W tym celu zawierają umowy tzw. sponsoringu.
Czy prawidłowe jest obciążenie sponsora konkursu przez jego organizatora notą obciążeniową w wartości brutto przekazanych nagród? Schemat rozliczeń wygląda następująco: ● organizator nabywa nagrody, a następnie odlicza VAT naliczony, ● organizator obciąża sponsora fakturą VAT za usługę, notą obciążeniową za kupione nagrody, ● wydając nagrody osobom fizycznym, organizator nalicza VAT należny.
Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, czyli takich umów, które nie zostały uregulowane w krajowych przepisach prawa cywilnego. W rezultacie konstrukcja tej umowy opiera się na zasadzie swobody umów, która wynika z przepisu art. 353¹ ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm. (dalej: k.c.). Przepis ten stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć