Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-12-29

Świat w liczbach

Dziesięć trendów biznesowych na 2024 r. i prognozy dla 15 branż. Globalne podsumowanie według Economist Intelligence Unit

Środowisko biznesowe

W 2024 r. znowu dużego znaczenia nabierze geopolityka, a to za sprawą narastania napięć między USA a Chinami oraz wojen trwających w Ukrainie i Strefie Gazy. Inflacja spadnie, a stopy procentowe się ustabilizują. Zmniejszą się problemy w łańcuchach dostaw, podobnie jak ceny surowców. Jednak ze względu na niewielki wzrost w krajach bogatych globalne PKB podniesie się jedynie o 2,2 proc. Lepiej będą sobie radzić gospodarki rozwijające się, chociaż Chiny stracą inwestycje korporacyjne na rzecz konkurentów. Wyzwaniem dla przedsiębiorstw staną się nowe przepisy na rzecz ochrony środowiska, a także prawdopodobnie wprowadzenie globalnej minimalnej stawki podatkowej.

Motoryzacja

Branża motoryzacyjna w 2024 r. nadal będzie się rozwijać wolno. Globalna sprzedaż pojazdów nie wróci do poziomu sprzed pandemii – w porównaniu z 2023 r. sprzedanych zostanie jedynie o 3 proc. więcej nowych samochodów i o 1 proc. więcej pojazdów użytkowych. W kolejnych strefach niskoemisyjnych tworzonych we francuskich miastach wprowadzony zostanie zakaz poruszania się pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Znacząco przyspieszy natomiast rozwój samochodów elektrycznych (EV). Niemal jedna czwarta nowych aut będzie pojazdami typu plug-in, a ponad połowa z nich zostanie sprzedana w Chinach. Jednak relatywnie mało rentowny rynek EV nadal będzie zależny od wsparcia rządowego. Chińscy producenci samochodów skorzystają na przedłużeniu ulg podatkowych i na rosnącym eksporcie. Z kolei amerykańscy nabywcy aut elektrycznych będą mogli skorzystać z ulg podatkowych u dilerów, co wpłynie na spadek cen samochodów. Brytyjscy producenci samochodów będą musieli zwiększyć udział pojazdów typu plug-in w sprzedaży do 22 proc. i zapłacić cła (nałożone po brexicie), jeśli pojazdy nie będą spełniać wymaganych limitów lokalnie produkowanych części.

Trendy biznesowe na 2024 r. Przemysł obronny i lotniczy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00