Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-03-05

handel

Reklamówki wróciły do łask

Wpływy z opłaty recyklingowej wzrosły w 2022 r. o 10 mln zł, co znaczy, że zużycie toreb idzie w górę zamiast spadać

W 2022 r. kupiliśmy łącznie 872,5 mln plastikowych toreb na zakupy

W 2022 r. kupiliśmy łącznie 872,5 mln plastikowych toreb na zakupy

Opłata recyklingowa miała doprowadzić do zmniejszenia zużycia reklamówek. Od 1 stycznia 2018 r. do sprzedanej torby foliowej na zakupy o grubości 15-50 mikronów właściciele placówek handlowych muszą doliczać 20 gr (plus VAT). Przed jej wprowadzeniem roczne zużycie reklamówek w Polsce wynosiło ok. 11 mld sztuk, więc eksperci resortu środowiska szacowali, że w pierwszym roku ten „podatek” przyniesie ponad 1,1 mld zł. Wpływy okazały się jednak ponad jedenastokrotnie niższe. Nie oznacza to jednak, że aż tak zmniejszyliśmy zużycie plastikowych toreb. Handlowcy, nie chcąc stracić klientów przyzwyczajonych do darmowych opakowań, obchodzili przepisy, np. zamawiając grubsze reklamówki. W 2019 r. opłatę rozszerzono na wszystkie torby z tworzyw sztucznych (poza cienkimi, tzw. zrywkami do pakowania warzyw czy owoców). Dało to wzrost wpływów za 2020 r. do 176,5 mln zł. W kolejnym roku nastąpił lekki spadek do 172,5 mln, ale w 2022 r. było to już 174,5 mln zł - dowiedział się DGP w resorcie klimatu. Oznacza to 872,5 mln sprzedanych reklamówek, wobec 862,5 mln rok wcześniej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00