Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-03-26

Śmierć biegłego nie zawsze skutkuje wygaśnięciem umowy

Niedługo miało się zakończyć badanie naszego sprawozdania finansowego za 2022 r. Niestety przeprowadzająca je biegła rewident zginęła w wypadku. Czy w tej sytuacji powinniśmy poszukać nowej firmy audytorskiej?

Sposób postępowania w zaistniałej sytuacji będzie zależał od tego, czy audytor, z którym współpracował podmiot sporządzający sprawozdanie, prowadził jednoosobową działalność, czy też był zatrudniony w firmie zatrudniającej kilku audytorów. Przede wszystkim należy pamiętać, że umowa o badanie sprawozdania finansowego zawierana jest nie z biegłym rewidentem, lecz firmą audytorską. Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym - biegły rewident wykonuje zawód w imieniu firmy audytorskiej. Natomiast zgodnie z art. 46 u.r. firmą audytorską jest jednostka, w której badania sprawozdań finansowych przeprowadzają biegli rewidenci, wpisana na listę, o której mowa w art. 57 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach i prowadząca działalność w jednej z form, o których mowa w art. 46 tej ustawy. Zatem jeśli umowa była zawarta z firmą audytorską, w której zatrudnionych było więcej niż jeden biegły rewident, to badanie będzie zakończone przez tę firmę. Kierownik tej jednostki wskaże nowego kluczowego biegłego rewidenta, który przeprowadzi do końca procedury związane z badaniem sprawozdania. Oczywiście w tej sytuacji może okazać się konieczne wydłużenie terminu badania sprawozdania finansowego – nowy audytor będzie sam musiał rozpoznać badaną jednostkę, wdrożyć się w przygotowaną przez poprzedniczkę dokumentację. Przy czym nieco inaczej będzie wyglądała sytuacja, jeśli współpracowali państwo z biegłym wykonującym swoją działalność jednoosobowo w ramach działalności gospodarczej. W chwili jego śmierci umowa z nim podpisana wygasła, a to oznacza, że konieczne będzie zawarcie nowej umowy z firmą audytorską, która będzie na nowo musiała przeprowadzić wszystkie procedury związane z badaniem sprawozdania. W takiej sytuacji przede wszystkim należy jak najszybciej wystosować zapytania ofertowe, wskazując na okoliczności związane z zaistniałą sytuacją. Należy też pamiętać, że wyboru audytora (firmy audytorskiej) co do zasady dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe, chyba że np. statut albo umowa stanowią inaczej, zaś umowa o badanie z firmą audytorską musi być zawarta na okres minimum dwóch lat, co wynika z art. 64 ust. 5 u.r. Przepisy tego aktu też wskazują, że umowa powinna być zawarta w takim terminie, aby biegły mógł wziąć udział w inwentaryzacji, choć jeśli jej zawarcie nastąpi teraz, to biegły rewident po prostu zweryfikuje poprawność przeprowadzonej inwentaryzacji przez zmarłego poprzednika. Ponadto przed podpisaniem umowy należy pamiętać o konieczności sprawdzenia, czy firma jest wpisana na listę firm audytorskich, która jest opublikowana na stronie internetowej Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego pod adresem

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00