Kolej odżyła, ale są ważne sprawy do załatwienia
W statystykach przewozów pasażerów widać renesans kolei, jednak potrzebne są działania nie tyko na szczeblu krajowym, lecz także unijnym, aby rzeczywiście patrzeć z optymizmem w przyszłość. Utworzenie Funduszu Kolejowego jako remedium na piki inwestycyjne i przywrócenie finansowania dla taboru spalinowego w obliczu zagrożenia wojną – to niektóre postulaty, jakie postawili uczestnicy debaty, która odbyła się w siedzibie Dziennika Gazety Prawnej.

W 2024 r. pociągi w Polsce przewiozły ponad 407,5 mln pasażerów – to o 33,1 mln więcej niż rok wcześniej (wzrost o 8,8 proc.) i najwięcej od 1997 r., kiedy to liczba podróżnych sięgnęła 416,6 mln. Przybywa połączeń kolejowych i wyremontowanych szlaków.
– Z całą pewnością przeżywamy renesans kolei. Wszystkie dane przewoźników wskazują na znaczny wzrost zainteresowania tym środkiem transportu – komentował Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO S.A.
Towarzyszą temu inwestycje, na modernizowane tory wyjeżdża nowy tabor – między innymi dzięki dofinansowaniu z KPO.
Jednocześnie jednak inwestycje na kolei kryją niuanse, i okazało się to ważne wątkiem debaty.




