vat
Firmy znalazły sposób, jak uniknąć śledzenia kontrahentów
Przedsiębiorcy mają problem z ustaleniem, czy podatek od usługi powinien zostać rozliczony w Polsce, czy w kraju ich biznesowego partnera. Dlatego ślą za granicę pytania w nadziei, że zostanie im to poczytane za dowód ich należytej staranności
Jedna z firm pokazała fiskusowi przykładowy zestaw 10 pytań i uzyskanych odpowiedzi. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał to 12 lutego 2025 r. za wystarczające, by stwierdzić, że w tym wypadku VAT powinien zostać rozliczony za granicą.
Eksperci mają jednak mieszane uczucia co do tej interpretacji. Pojawia się bowiem pytanie, co w sytuacji, gdy w trakcie kontroli fiskus uzna, że odpowiedzi udzielone przez zagranicznego kontrahenta nie odpowiadały faktom. Czy i kogo fiskus pociągnie wówczas do odpowiedzialności?
Treść interpretacji indywidualnej chroni wprawdzie jej adresata, ale nie wtedy, gdy opis zamieszczony we wniosku o interpretację nie odpowiada faktom.
Stałe miejsce działalności
Przypomnijmy, że zasadą dla większości usług świadczonych na rzecz innego przedsiębiorcy jest to, że są one opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy. Inaczej jest jednak, gdy usługobiorca ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w innym kraju niż kraj jego siedziby. Wówczas VAT powinien wówczas zostać odprowadzony do urzędu skarbowego tego kraju, w którym usługobiorca ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 44 unijnej dyrektywy VAT i art. 28b ustawy o VAT).