Kronika prawa
Kronika prawa 13.03.2025
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
Wchodzi w życie 14 marca 2025 r.
Bezpieczeństwo morskie – rozporządzenie ministra infrastruktury z 19 lutego 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego (Dz.U. z 27 lutego 2025 r. poz. 243)
Omówienie: Rozporządzenie zostało wydane na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Zgodnie z regulacjami rozporządzenia inspekcji rocznej nie przeprowadza się:
- na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa „Ł”;
- na pozostałych statkach – w roku, w którym została przeprowadzona inspekcja pośrednia.
Inspekcję pośrednią przeprowadza się:
- w okresie od trzech miesięcy przed upływem drugiej albo trzeciej daty rocznicowej certyfikatu do trzech miesięcy po upływie tej daty;
- na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa „Ł” – w okresie pomiędzy drugą a trzecią datą rocznicową certyfikatu.
Statek przewożący personel przemysłowy oprócz certyfikatów, o których mowa w odpowiednich dotychczasowych przepisach, powinien posiadać certyfikat bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) – wystawiony na okres nieprzekraczający pięciu lat i corocznie potwierdzany.
Wzór certyfikatu bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) określa Kodeks IP.
Organ inspekcyjny wydaje certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego typu ro-ro lub szybkiego statku pasażerskiego po przeprowadzeniu czynności określonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia. W przypadku statku spełniającego szczególne wymagania stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro, dla których stosuje się wymagania prawidła 8 części B rozdziału II-1 Konwencji SOLAS 90, certyfikat pozostaje ważny tak długo, jak długo statek pływa w obszarze o tej samej lub niższej wartości znaczącej wysokości fali.