Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-07-24

Świadczenia na rzecz pracowników a VAT i koszty uzyskania przychodów

Wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów

Ubezpieczenie pracowników

Do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy mogą być pod pewnymi warunkami zaliczone składki na niektóre nieobowiązkowe ubezpieczenia pracowników. W świetle art. 23 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy to jedynie składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, dotyczących ryzyka określonych działów, grup i rodzajów ubezpieczeń wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej. Są to umowy ubezpieczeniowe dotyczące:

l

ubezpieczenia na życie,

l

ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z funduszem inwestycyjnym,

l

ubezpieczenia wypadkowego i chorobowego, jeżeli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w punktach poprzednich,

l

ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej (świadczenia jednorazowe, powtarzające się, kombinowane, przewóz osób),

l

ubezpieczenia choroby (świadczenia jednorazowe, powtarzające się, kombinowane).

Ponadto podstawowym warunkiem uznania tych składek za koszty uzyskania przychodów pracodawcy jest to, by uprawnionym do otrzymania świadczenia (uposażonym) z tytułu zawartych wcześniej wymienionych umów ubezpieczenia nie był pracodawca. Poza tym umowy te w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym je zawarto lub odnowiono, powinny wykluczać:

l

wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

l

możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

l

wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

A zatem składki poniesione przez pracodawcę, np. w związku z zawartą umową ubezpieczenia na życie pracownika, która stanowi, że kwotę świadczenia otrzyma pracodawca lub że zostanie wypłacona kwota stanowiąca wartość odstąpienia od umowy, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00