Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2012-11-07

Wszystko o księgowaniu delegacji

Prawne podstawy podróży służbowych zawiera kodeks pracy, gdyż to on wskazuje definicję podróży służbowych pracowników. Ustawa ta deleguje także ustalanie zasad rozliczania podróży służbowych na ministra właściwego do spraw pracy. Obecnie obowiązującymi przepisami prawnymi, określającymi warunki i zasady rozliczania podróży służbowych pracowników, są wydane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia: z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Powyższe rozporządzenia mają zastosowanie wprost wyłącznie do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Natomiast warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u pracodawcy spoza sfery budżetowej określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania.

Obowiązujące regulacje prawne dotyczące podróży służbowych nie ustosunkowują się do wielu praktycznych zagadnień, co wielu podmiotom gospodarczym przysparza sporo problemów i wątpliwości. Obecnie trwają prace nad nowelizacją tych przepisów. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wydało kolejny projekt dotyczący zmian w podróżach służbowych.

Należności za podróże krajowe

Pracownikowi wykonującemu - na polecenie pracodawcy - zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową (art. 77 § 1 k.p.). Należności te mają służyć kompensowaniu wydatków ponoszonych przez pracownika w odbywanej doraźnie podróży służbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00