Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-10-20

Rozliczanie podróży służbowych - praktyczne problemy

Z wyjazdem w podróż służbową wiążą się koszty, które obciążają pracodawcę, a nie pracownika, i które należy rozliczyć. Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą korzystać z własnych zasad rozliczania podróży służbowych. Jednak nie mogą one pozbawiać pracowników tych należności, które są gwarantowane pracownikom jednostek budżetowych. Dotyczy to zwrotu kosztów przejazdów, noclegów czy innych koniecznych wydatków, które pracownik poczynił, aby zrealizować cel podróży. W praktyce może okazać się, że są to niebagatelne kwoty, a ich pełne rozliczenie może przysporzyć wielu kłopotów nawet doświadczonym księgowym. "Poradnik", który mają Państwo przed sobą, stanowi kompendium wiedzy o podróżach służbowych ze szczególnym uwzględnieniem trudnych momentów i niekiedy chwiejnej praktyki. Zachęcamy do lektury.

 

Podróż służbowa pracownika

Podróż służbowa to wykonywanie zadania służbowego na polecenie pracodawcy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika.

O tym, czy zachodzi konieczność odbycia podróży służbowej, decyduje jeden z elementów umowy o pracę - miejsce wykonywania pracy.

Miejscem wykonywania pracy może być zarówno siedziba pracodawcy, jak i inne wskazane w umowie miejsce, gdzie na co dzień pracownik pełni swoje obowiązki. Może to być konkretny adres lub pewien obszar geograficzny, obejmujący np. całą gminę, województwo, bądź kilka miejscowości - w przypadku pracowników, których charakter pracy wymaga przejazdów z miejsca na miejsce. Wówczas poruszanie się po tym określonym terenie (lokalnie) nie stanowi podróży służbowej. Dopiero gdy pracownik na podstawie polecenia pracodawcy przekroczy dany obszar działania (np. jednostkę administracyjną, oznaczoną miejscowość) i uda się do innej miejscowości, taką podróż należy zakwalifikować jako służbową, z konsekwencjami w postaci wypłaty należności z tego tytułu. Aby więc prawidłowo ustalić charakter wyjazdów, należy kierować się postanowieniami umowy o pracę w zakresie miejsca wypełniania przez pracownika codziennych czynności. Im dokładniej jest ono opisane, tym łatwiej rozgraniczać delegacje i jazdy lokalne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00