Przejście części zadań jednostki organizacyjnej gminy na inną jednostkę organizacyjną a podstawa prawna przeniesienia pracowników
Wraz z przejściem części zadań jednostki organizacyjnej gminy na inną jednostkę organizacyjną następuje przejście z mocy prawa pracowników wykonujących te zadania do nowo utworzonej jednostki, np. przejęcie zadań obsługi ekonomiczno-administracyjnych z jednostki obsługiwanej do jednostki obsługującej. Następstwem takiego przejścia nowa jednostka z mocy prawa staje się dla tych pracowników nowym pracodawcą. Przepis art. 231 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) ma za zadanie chronić pracowników przed działaniami pracodawców zmierzającymi do obejścia zarówno Kodeksu pracy, jak i przepisów ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (dalej: ustawa o zwolnieniach grupowych).
Stan faktyczny
Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie utworzenia jednostki budżetowej "Miejskie Centrum Obsługi Oświaty" (dalej: Centrum) oraz nadania jej statutu. Uchwała ta weszła w życie z dniem podjęcia. Wojewoda w grudniu 2019 r. zaskarżył w części uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) i wniósł o stwierdzenie części jej nieważności. Wskazanej uchwale zarzucił istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności art. 23 k.p. oraz art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) poprzez błędne przyjęcie, że pracownicy zatrudnieni w jednostkach obsługiwanych wskazanych w statucie Centrum, stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały, mogą stać się jego pracownikami w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych, gdy tymczasem stają się oni pracownikami Centrum z mocy prawa zgodnie z art. 23 k.p.





