Praktyczny Poradnik Kadrowy 3/2003 z 01.02.2003, str. 16
Data publikacji: 01.02.2003
FINANSOWE SKUTKI NIEWYDANIA LUB WYDANIA NIEWŁAŚCIWEGO ŚWIADECTWA PRACY
Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy. Wydaje się, że jego wypełnienie nie powinno stanowić problemu, jednak praktyka dowodzi, że często dochodzi do naruszeń w tej dziedzinie (choć zwykle są one drobne). Niezależnie od wagi tych błędów mogą one spowodować dość poważne skutki finansowe.
Zgodnie z art. 97 Kodeksu pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Termin wydania świadectwa
Niezwłoczne wydanie świadectwa oznacza, że pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy bez zbytniej zwłoki. Termin wydania świadectwa pracy sprecyzowany został w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282), zgodnie z którym Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób.
